Kdybys měla laikovi, jako třeba mně, vysvětlit, co dělá vaše oddělení? Jaká je náplň práce?
Je to v podstatě práce s daty, která máme od klientů. Pomocí nich vytváříme různé ad hoc analýzy, případně stavíme prediktivní modely. Máme k dispozici spoustu klientských dat, samozřejmě anonymně – máme informace o transakcích, produktech, demografických údajích, všechno to ale směřuje ke spokojenosti klientů. Jsou to taková demograficko-sociální data. Naším úkolem je sledovat právě klientský pohled. Nedíváme se z úhlu „jaké produkty prodáváme“, ale zajímá nás „jací klienti si je kupují“.
Je to hodně sociologická práce, ne? Co děláš přímo ty?
Ano, je to sociologická práce postavená na tvrdých datech. Ve Spořitelně máme oddělení výzkumu, které se ptá, co lidé chtějí. My se díváme, co se s klienty reálně děje. Každý z nás odpovídá za určitý projekt, na kterém potom jednotlivě nebo v malých týmech pracujeme. Můj aktuální projekt se jmenuje Hilda, rozhodlo se, že jim budeme dávat dívčí jména, inspirovali jsme se tím, jak se ve světě pojmenovávají hurikány. Součástí tohoto projektu je například sledování různých komunikačních sekvencí, jakým způsobem na klienta komunikujeme, a to ne pouze z hlediska kampaní, ale i z jiných částí banky. Následně se je snažíme rozdělit do takzvaných „úspěšných a neúspěšných sekvencí“. Zjednodušeně řečeno, zajímá nás, co se stane, pokud na klienta budeme mluvit zítra jedním způsobem a pozítří jiným.
"Když jsem přešla sem, tak jsem konečně viděla i ten optimistický pohled. Že spoustě klientů se tu líbí, a proto jsou u nás."
V bance pracuješ už 5 let, celou dobu děláš to samé? A co jsi vlastně studovala?
Studovala jsem Matfyz – finanční a pojistnou matematiku, proto mám k modelování blízko. V bance je to naštěstí hodně praktická činnost, která mě baví... Když jsem byla ještě ve škole, moc šancí vyzkoušet si něco v praxi jsme neměli. Původně jsem pracovala jako brigádník u ombudsmana. Zpracovávala jsem stížnosti, to ale bylo chvílemi velmi depresivní. Nejdřív jsem brala hrozně osobně, že na nás klienti tak strašně nadávají. Když jsem přešla sem, tak jsem konečně viděla i ten optimistický pohled. Že spoustě klientů se tu líbí, a proto jsou u nás.
Jaký je váš tým? Podnikáte něco? A máš čas i sama na sebe?
Náš tým je super, trávíme spolu čas i mimo práci. Pravidelně hrajeme beach volejbal, takže přijímáme jen lidi, kteří umí hrát beach! ☺ Ale chodíme i třeba na laser game. Jsme si fakt blízcí. Mám ale i čas na svoje vlastní aktivity, hlavně podle rozjetých projektů. Třeba hrozně ráda čtu, od detektivek po romány, všechno.
"Všichni utrácejí daleko míň za hadry, než já, měla bych se nad sebou fakt zamyslet. "
Je něco, co tě poslední dobou fakt potěšilo? Jak u tebe, nebo u tvých kolegů v týmu? Kdy sis řekla „tohle je fakt super práce“?
Kolegyně v minulém roce vytvořila segmentaci People like you, kterou je vidět v aplikaci Moje zdravé finance. Když si napíšeš, že jsi z Prahy, jsi sama, máš takový a takový příjem, najde ti to stejné lidi a můžeš se porovnat: „Všichni utrácejí daleko míň za hadry, než já, měla bych se nad sebou fakt zamyslet.“ ☺ Je to moc pěkná aplikace založená na demografických datech, je to jeden z nejhezčích příkladů naší práce do praxe. Určitě by se to dalo použít i do nějaké studie. Naše portfolio klientů je vlastně polovina české populace, takže si stačí jednoduše vypočítat, jak vypadají reálná čísla. Když je vidíš, uvědomíš si, jak je Spořitelna obrovská. To mi vždycky vyrazí dech.