5 otázek pro Petra Maška: Bez lidí změny dělat nejde

5 otázek pro Petra Maška: Bez lidí změny dělat nejde

3. listopadu 2016

5 minut

Všimnete si ho vždy, když ho někde budete míjet. Půjde rázně, rychle, bude se usmívat a mávat na lidi z banky, které zná osobně. Snadno se tak na cestě mezi schůzkami někde zdrží, všichni s ním totiž chtějí mluvit. A Petr se všemi mluví, nepřestává se usmívat. Upraví si šálu, která mu vlaje kolem krku, a jde dál – tam, kde ho zrovna potřebují.

Petře, jsi součástí týmu Strategických změn. Váš tým ale vznikl teprve nedávno, proč a jaká je jeho mise?

Náš tým vznikl teprve v květnu. Vytvořili jsme ho proto, abychom doručili změnu. Tou je naše nová strategie, která se zaměřuje hlavně na klienta. Koukáme se z banky směrem „ven“ ke klientům než z banky směrem „dovnitř“. Postupně budeme nabízet klientům unikátní služby, které jim pomohou lépe hospodařit s penězi. Od 2.11. jsme konkrétně ve všech pobočkách spustili službu Moje zdravé finance, která takové poslání už naplňuje. Všechny novinky, které budeme v bance zavádět, jsou tedy zaměřeny na to, aby se naši klienti měli lépe. Velké korporace mají občas tendenci vystačit si sami se sebou. My ale chceme mít klienta na prvním místě, nechceme se tolik zabývat sami sebou.

Jedná se z tvého pohledu o velké změny - ve srovnání s tím, co už má Spořitelna "za sebou"?

Ano. Řekl bych, že se jedná o velkou změnu. A mám s čím porovnávat, protože ve Spořce jsme už opravdu velké změny dělali. Některé z nich se povedly, některé méně. Jako příklad velké změny, která se povedla, mohu uvést transformaci při vstupu do skupiny Erste. V minulosti byly velké transformační změny časově ohraničené. Většinou trvaly asi dva roky. Potom jsme si setřeli čela a oddechli si, že to máme za sebou. K současné transformaci přistupujeme jinak. Díváme se na ni jako na něco trvalého a kontinuálního. Jsme totiž v době, kdy je všechno „always on transformation“.

"Nejtěžším úkolem je získat pro změnu lidi – zařídit, aby jí byli nadšení a aby se do ní chtěli aktivně pustit."

Co myslíš, že je nejtěžší na tom takové změny uskutečnit?

Nejtěžším úkolem je získat pro změnu lidi – zařídit, aby jí byli nadšení a aby se do ní chtěli aktivně pustit. Lidé však mají přirozeně strach ze změn, jsme k nim často rezistentní. Naším cílem je hned od začátku otevřeně komunikovat a vysvětlovat, proč se chceme změnit, co budeme měnit a jak se budeme měnit. Trpělivě vysvětlujeme, co změna přinese každé zúčastněné skupině - např. klientům, poradcům, akcionářům nebo celé bance. A jsem si jistý, že když tuto část práce uděláme dobře, budeme mít daleko větší šanci změny úspěšně realizovat. Bez “nakoupení” lidí dělat změny totiž nejde.

Řekl bys, že by bylo jednodušší takovou změnu provést v malé firmě?

Asi ano. V menší firmě znáte své kolegy osobně, víte, co je motivuje, nebo naopak čeho se obávají. Můžete tedy připravit řešení “šité na míru”. Na druhou stranu velká korporace pro řízení změn může představovat i výhodu. A to zejména v podobě zdrojů - jak lidských, tak finančních. Velikost Spořitelny nám například umožnila vytvořit tým, který se nezabývá ničím jiným než řízením změny. Máme projektové manažery, stratégy, inovátory a také tzv. vysvětlovače, kteří novou strategii přibližují svým kolegům.

"Rád se pouštím do nových projektů, nevydržím sedět na jednom místě, chci se pořád učit..."

A z čeho jsi ve Spořce nadšený ty? Pracuješ tady už přes 14 let a hodně jsi toho zažil…

To ano! Spořka mi umožnila vyzkoušet si práci v různých útvarech. Pracoval jsem v HR, Projektové kanceláři a teď v týmu Strategických změn. Skvělé na tom je, že stále dělám zajímavou práci se zajímavými lidmi. Rád se pouštím do nových projektů, nevydržím sedět na jednom místě, chci se pořád učit – a to vše mi práce ve Spořce umožňuje. Potřebuji ale současně vidět výsledky své práce. Často závidím kamarádovi, který je architekt. Výsledky jeho práce jsou totiž hmatatelné a jsou vidět už z dálky. Budu moc rád, pokud výsledky našeho současného snažení budou viditelné hlavně pro naše klienty, pro které to děláme.

Pokračujte dále