Alena: Leader vytváří prostředí, ve kterém jeho kolegové rozkvétají. 

 

Saša: Často si ani neuvědomujeme, že naše aplikace používají tisíce lidí 

11. 4. 2024

5 minut

Alena Štrajtová je ředitelkou jednoho ze čtyř pražských korporátních center. Její tým tvoří bankovní poradci, úvěroví specialisté, specialistky klientských služeb a úvěroví analytici. Společně se tak starají o korporátní klientelu od A až po Z. Jejich úsilí jim vloni přineslo titul RKC roku. Alena věří, že i atmosféra v týmu a způsob, jakým tým vede, přispěla k skvělým obchodním výsledkům. 

 

Alčo, ve výzkumu interních fanoušků tě tvoji lidé jako leaderku hodnotili velice kladně. Proč si myslíš, že je tomu tak?

Před pár týdny jsem měla příležitost projít CliftonStrenghts 34 – Gallup testem talentů. Překvapilo a potěšilo mě, jak výrazně výsledky reflektují moji osobnost a to jak přistupuji k roli leadera.

Mezi mé nejsilnější stránky patří osobní přístup, budování vztahů, empatie, komunikace, rozvíjení potenciálu u lidí kolem mě, ale také například zvídavost a organizační schopnosti. Můj přístup k vedení je založen na vytváření co možná nejlepšího pracovního prostředí pro mé kolegy, prostředí, ve kterém nechybí hlavně respekt k nim a autonomie. Proto se neustále snažím podporovat jejich samostatnost a iniciativu, umožnit jim, aby měli úspěch a také jim pomoci ho dosáhnout.

A dle výsledků výzkumu se zdá, že kolegové tento přístup oceňují 😊. 

Bez čeho se neobejde tvůj pracovní den?

Možná to bude znít jako klišé, ale bez všech mých skvělých kolegů v týmu. Oni jsou jedním z nejdůležitějších důvodů, proč se do práce těším každý den.
 

„Věřím, že stavebním kamenem je nejen pohodová atmosféra, ale také autonomie a vzájemný respekt.“

Jak přistupuješ k rozvoji svého týmu?

Ačkoliv můj tým tvoří primárně seniorní kolegové, vzdělávání dávám vždycky zelenou. Ať už se jedná o interní nebo externí školení, snažím se jim maximálně vyjít vstříc.

Pravidelně je upozorňuji na zajímavé kurzy nabízené v rámci Spořka gymu, nabídka je opravdu široká. Od softovějších témat zaměřených na osobní růst, až po odbornou praxi.

Skvělá věc, kterou nám zázemí velké banky umožňuje, jsou krátkodobé rotace napříč odděleními. Úvěroví specialisté si například seznámí s fungování oddělení LCD a naopak. Lidé se tak osobně seznámí a lépe pak navzájem rozumí své práci, což je pro úspěšnou spolupráci důležité.

V rámci RKC nám také funguje systém interního růstu, který já osobně velmi podporuji. Lidé rostou napříč pozicemi. Např. kolegyně, která začínala jako trainee na back office pozici, se následně posunula na úvěrového specialistu a nakonec z ní je obchodník. Z toho mám radost.

 

Jak se v týmu vyrovnáváte s konflikty?

Sama jsem z tohoto týmu vzešla, což považuji za velkou výhodou. Osobní vztahy tedy máme troufám si říct na vysoké úrovni. Snažím se, aby nám psychologické bezpečí opravdu fungovalo a nebylo jen prázdnou frází. Díky tomu, že celý můj tým mám na jednom místě, máme možnost vždy všechno okamžitě probrat a prodiskutovat. Konflikty tak nepředstavují problém, protože jsme snad schopni si všechno otevřeně říct. Samozřejmě, že se neobjímáme od rána do večera. Ne vždycky je vše jen zalité sluncem a právě proto je otevřená komunikace tak důležitá. .

Vloni jsme si odnesli ocenění RKC roku a myslím, že dobrá nálada a atmosféra určitě přispívají k našim úspěchům. Kolegové mi i ve zpětných vazbách dávají vědět, že sem chodí rádi. Nejsou tu jen na „osmičku a pak ahoj“.

Chcete se stát bankéřem ve Spořce?

Víme o tobě, že jsi pracovala ve Vídni.
Co ti zahraniční zkušenost přinesla
?

Práce v cizím prostředí a s lidmi s lehce odlišnou mentalitou je výstup z komfortní zóny. Člověk se musí v mnoha ohledech spolehnout jen sám na sebe. Práce a život v zahraniční byla neuvěřitelná osobní zkušenost, která mě posunula hlavně po lidské stránce. Doporučuji všem, kteří tu možnost mají, někam vyrazit a zažít si to na vlastní kůži.
 

Jedna věc, co bys poradila svému mladšímu já...

Žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří. Zaměř svoji energii na věci, které můžeš změnit a neplýtvej časem na ty, které změnit nemůžeš.

Mrkněte také na další příběhy zaměstnanců Spořky