Alena Štěrbová: Jak vypadá práce bankéřky v pilotním projektu flexibility

Saša: Často si ani neuvědomujeme, že naše aplikace používají tisíce lidí 

26. 11. 2024

6 minut

Alena Štěrbová je osobní bankéřkou na pobočce ve Strakonicích, kde se stará o finanční zdraví svých klientů. Ve Spořce pracuje necelé dva roky a díky zkrácenému úvazku zvládá skloubit práci s péčí o rodinu. Její pobočka se navíc zapojila do pilotního projektu flexibility, který podporuje mimo jiné i home-office pro bankéře.

Aleno, jak dlouho už jsi s námi ve Spořce a jaká je tvoje pozice?

Ve Spořce jsem skoro dva roky, připadá mi to ale jako chvilička – utíká to vážně rychle! Pracuju jako osobní bankéřka plus, což znamená, že se denně potkávám s klienty a pomáhám jim řešit různé otázky kolem jejich financí. Ať už se jedná o úspory, investice nebo třeba refinancování, snažím se najít řešení, které jim bude vyhovovat a pomůže jim zlepšit jejich finanční kondici.

Co tě na téhle práci nejvíc baví?

Asi ta rozmanitost. 😊 Každý klient má svůj příběh, svoji situaci – žádný den není stejný. Pořád se učím něco nového a mám radost, když se mi podaří někomu poradit nebo pomoct. Je to takový malý úspěch, který mi vždycky zlepší náladu.

 

‚‚Každý klient má svůj příběh, svoji situaci – žádný den není stejný.” 

A co ti přijde naopak nejtěžší?

Nejtěžší jsou asi chvíle, kdy klienti přijdou frustrovaní nebo rozladění. Člověk na sobě nesmí nechat znát stres a musí se snažit zachovat klid. Naučila jsem se takové situace brát s nadhledem a soustředit se na to, jak nejlépe najít řešení.

Předtím jsi pracovala v logistice. Co tě přivedlo do bankovnictví?

Byla to náhoda. V logistice jsem strávila dohromady osm let, během kterých jsem byla na dvou mateřských. Když jsem se chtěla po druhé mateřské vrátit, moje původní pozice ještě nebyla volná. Hledala jsem proto něco nového a narazila na inzerát od Spořky. Neměla jsem žádné zkušenosti v bankovnictví, ale říkala jsem si, proč to nezkusit? Když jsem prošla výběrovým řízením, byla jsem nadšená. Navíc mi vedení umožnilo pracovat na zkrácený úvazek, což bylo pro mě jako mámu dvou dětí naprosto klíčové.

‚‚Neměla jsem žádné zkušenosti v bankovnictví, ale říkala jsem si, proč to nezkusit?” 

Jak zvládáš skloubit práci s rodinou?

Někdy je to vážně výzva, ale díky zkrácenému úvazku a individuálně nastavené pracovní době to jde. Můžu si naplánovat den tak, abych stihla vyzvednout děti ze školy a školky, vzít je na tréninky nebo kroužky. Manžel má nepravidelnou pracovní dobu, takže většina organizace kolem dětí je na mně. Do toho teď ještě dokončujeme stavbu domu – to je kapitola sama o sobě. 😄 Ale i když je toho někdy hodně, zvládáme to.

Hledáme další nové talenty!

Vaše pobočka ve Strakonicích se zapojila do pilotního projektu flexibility. Jak to v praxi funguje?

Od dubna testujeme různé možnosti flexibility, což zahrnuje velkou podporu zkrácených úvazků a home-office jednou za 14 dní. Naší šéfce Markétě vděčíme za to, že to všechno šlape. Perfektně koordinuje naši pracovní dobu, aby byl provoz pobočky vždy zajištěný, a zároveň nám nechává prostor, abychom si mohli pracovní čas a možnost práce z domova přizpůsobit podle našich potřeb.  Samozřejmě tohle není jen o aktuálním projektu, ale celkově o lidech a jejich nastavení. Jak se říká „když se chce, tak to jde”.

‚‚Od dubna testujeme různé možnosti flexibility, což zahrnuje velkou podporu zkrácených úvazků a home-office jednou za 14 dní.” 

Jak probíhala komunikace ohledně zavedení pilotního projektu?

Nejdřív jsme o programu dostali informaci přes interní komunikaci – myslím, že to bylo přes email nebo teamsy. Potom jsme si to rozebrali podrobněji na týdenních poradách, kde si vždy projdeme aktuální novinky. Markéta s námi navíc mluvila i individuálně, ptala se nás, jestli máme o program zájem, co od něj očekáváme a co potřebujeme, aby to pro nás bylo co nejefektivnější. Díky tomu jsme měli pocit, že jsme do celého procesu opravdu zapojeni.

 

Home-office:

Home office (neboli práce z domova) je formou flexibilního pracovního poměru, kdy zaměstnanec pracuje mimo sídlo firmy, a to buď každý den, nebo v kombinaci s docházkou do sídla zaměstnavatele.

Zkrácený úvazek:

Zákoník práce popisuje zkrácený úvazek termínem „kratší pracovní doba“, která může být sjednána pouze mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Při zkráceném úvazku je pracovní doba dojednána kratší, než obvyklý pracovní rozsah dle zákona 262/2006 Sb. § 79, který činí 40 hodin týdně.

 

Home-office pro bankéře není úplně obvyklý. Jak ho využíváš?

Musím říct, že jsem si to ze začátku nedokázala moc představit, ale funguje to skvěle. V létě jsem home-office moc nevyužívala, protože s dětmi doma by to byla spíš fuška, ale mimo prázdniny si ho ráda vezmu na administrativu nebo školení. Je to fajn změna, ale pořád platí, že osobní kontakt s kolegy a klienty na pobočce mám nejradši.

Jak bys popsala Markétu jako šéfku?

Jako přirozenou, lidskou a přístupnou šéfovou. Na nikoho se nepovyšuje, je spíš jako jedna z nás. Její styl vedení je nenucený – motivuje nás tím, jak jedná a jakým způsobem nás podporuje. Navíc má smysl pro humor, to je pro mě určitě důležité. Díky ní nad svou prací víc přemýšlíme, ale zároveň zachováváme empatický přístup – jak mezi sebou, tak ke klientům.

Inspiruje tě tvá šéfka i mimo práci?

Určitě ano. Máme podobný pohled na svět, takže si v mnohém rozumíme. Dokáže podpořit nejen v práci, ale i na osobní úrovni, a to je něco, čeho si moc vážím.

Jak trávíš volný čas?

Miluju koncerty! S manželem rádi chodíme na živou hudbu, je to náš společný koníček. A když mám chuť něco tvořit, vyrábím dekorace do domácnosti. U tvoření vždycky vypnu a přijdu na jiné myšlenky.

A na závěr – jakou nejcennější radu jsi kdy dostala?

„Zachovej chladnou hlavu.“ To je věta, kterou se snažím řídit, když se věci začnou komplikovat. Funguje to v práci, doma i kdekoliv jinde. 😊 

Mrkněte také na další příběhy zaměstnanců Spořky