Andrea Studihradová: Podpora regionů je základním pilířem našich dobročinných aktivit

Saša: Často si ani neuvědomujeme, že naše aplikace používají tisíce lidí 

24. 06. 2025

5 minut

Andrea Studihradová má konání dobra ve své DNA. Celou svou profesní kariéru se věnuje projektům, které se týkají dobročinnosti, CSR a rozvoji – regionů i lidí. Ve Spořce má na starost programy, které mají za cíl pozvednout úroveň života napříč Českem. O tom, jak v bance přistupujeme k CSR a jakým způsobem přispíváme k tomu, aby naše regiony vzkvétaly, jsme si povídali v následujícím rozhovoru. 

Andreo, čemu se teď ve Spořce věnuješ a proč jsi si vybrala zrovna tuhle kariérní cestu?

Měla jsem to štěstí, že Spořka si před 13 lety vybrala mě. 😊 Začínala jsem v interní komunikaci, později přesídlila do té externí a od roku 2019 jsem se začala naplno věnovat CSR a prosazování dobrých věcí. Spořka se už 200 let snaží být dobrým sousedem ve všech regionech, kde působíme. Náš přístup k CSR se tedy opírá o tuto myšlenku – zajímáme se o místo, kde působíme, podporujeme lokální projekty a prohlubujeme dobré sousedské vztahy. V rámci své pozice mám unikátní možnost kombinovat práci na dobročinných projektech se svými předchozími zkušenostmi z komunikace – ke všem činnostem, kterým se věnujeme, si totiž sami tvoříme i komunikaci. A to mě velmi baví.

„Máme přes 10 000 zaměstnanců, a tudíž v mém oboru možnost mít opravdu velký dopad.“

Co tě lákalo na tom spojit svou kariéru právě se Spořkou?

Hlavně to, že Spořka je největší českou bankou. Máme přes 10 000 zaměstnanců, a tudíž v mém oboru možnost mít opravdu velký dopad. Za těch 13 let, co v bance působím, se firemní kultura a celkově přístup k CSR velmi proměnil, rozvinuly se zde nové aktivity, a kromě podpory vzdělávání v celé české společnosti se hodně věnujeme právě i lokálním projektům. Podílíme se tak na budování silnějších regionů napříč Českem.

Jak přesně fungují programy a granty, které v současnosti ve Spořce běží?

Naší vlajkovou lodí je program Dokážeme víc, který realizujeme ve spolupráci s Nadací Via. Jedná se o klasický formát podpory pomocí grantů, kde poskytujeme vybraným projektům konkrétní finanční částku. Podle žádané výše se projekty řadí do 3 kategorií: mikrogranty (drobné projekty do 20 tisíc Kč), středně velké projekty (do 100 tisíc Kč), velké projekty s participací obce (do 500 tisíc Kč). 

Společným jmenovatelem všech kategorií jsou aktivní lidé, kteří dané projekty vymýšlí, realizují a posouvají dál. Postupem času jsme ale zjistili, že tito tahouni mají velké nadšení a chuť své okolí rozhýbat, ale dost často jsou na tuhle náročnou práci sami. Proto jsme vytvořili druhý program s názvem Silnější hybatelé, který je určen k podpoře leaderů těchto aktivit a poskytuje jim zázemí a podporu.

Jak do programu Dokážeme víc vybíráte projekty, které následně Spořka podpoří?

Projekty vybírá komise, která je složená jak z odborníků, tak i ze zaměstnanců Spořky. Jako banka máme širokou prodejní síť, díky které působíme ve všech regionech. A právě naši kolegové tvoří spolu s externími experty členy naší komise, protože v daném regionu žijí a mají k němu vztah. Konkrétní projekty se pak vybírají na základě kvality přihlášky a daného záměru.

V kategorii mikrograntů vyhlašujeme tematické okruhy – například loni jsme cíleně podporovali akce, které souvisely s oslavami 17. listopadu, svobodou a demokracií.

Ve střední kategorii se typicky jedná o budování komunitních zahrad, výsadby parků a sadů nebo všeobecně vylepšování veřejného prostoru. Takovýchto aktivit vybereme zhruba 40 ročně a zajímavostí je, že ve všech podpořených projektech jsou nějakým způsobem aktivní naši zaměstnanci.

V kategorii velkých projektů očekáváme silné zapojení obce – ty dokonce mohou být samy žadateli o grant. Na veřejném setkání s občany proběhne diskuze, ze které vzejdou další návrhy na úpravy a vylepšení daného prostoru.

Co je hlavním cílem programu Silnější hybatelé?

Typický hybatel je člověk, který se snaží aktivně řešit problémy v místě, kde žije, a vylepšovat svoje okolí. Bohužel mu často chybí komunita podobně smýšlejících lidí, se kterými by mohl sdílet know-how a společně hledat cesty k posouvání svého projektu. Právě pro tyto tahouny jsme vytvořili speciální program, ve kterém se komplexně věnujeme jejich vzdělávání a podpoře. Program je koncipován jako učící se proces, kdy účastníci čerpají inspiraci nejen od expertů formou koučinku a mentoringu, ale i sami od sebe navzájem. Posilují své přirozené talenty, budují vztahy a rozvíjí se v oblastech leadershipu, time managementu nebo fundraisingu. Po úspěšném absolvovaní programu mají možnost vstoupit do klubu Silnějších hybatelů. 

V letošním ročníku podpoříme zhruba 24 uchazečů z regionů Plzeňsko, Olomoucko, Praha, Osoblažsko, Bruntálsko a Krnovsko. Momentálně probíhá přihlašování, v září pak zahájíme samotný program, který potrvá až do konce roku.

„Dobrý leader potřebuje hlavně odolnost, cílevědomost a schopnost umět prodat svůj projekt.“

Jaké klíčové dovednosti musí úspěšný leader projektu mít?

Hybatel především nesmí ztratit zájem o své okolí. Musí mít ochotu motivovat lidi kolem sebe, aby spolu s ním řešili problémy. Měl by mít dobré vyjednávací schopnosti k tomu, aby dokázal oslovit členy různých komunit a společenských „bublin”. Určitě potřebuje odolnost, cílevědomost a schopnost umět prodat svůj projekt.  Nesmí se zaleknout překážek, ale naopak stále hledat cesty, jak projekt dovést k cíli.

Jak se podle tebe všeobecně české firmy staví k problematice CSR?

Hodně záleží na managementu dané firmy. My máme štěstí, že vedení naší banky to myslí se společenskou odpovědností opravdu vážně a není to jen o plnění zákonných povinností. Celkově ale věřím, že se přístup k CSR ve firmách hodně zvedá a lidé si uvědomují, že péče o společnost je důležitá. Vznikají díky tomu krásné programy, nadace a nadační fondy. V poslední době se navíc rozrůstá segment středních podnikatelů, kteří se chtějí učit, jak efektivně vracet do společnosti dobro. Zároveň je to i otázka reputace a firmy si uvědomují, že jejich zákazníci tento faktor stále více zohledňují v nákupním chování.

Den jinak:

Jeden z oblíbených benefitů je možnost čerpat volno na tzv. Den jinak. V rámci tohoto dne se věnujeme dobročinným aktivitám a pomáháme, kde je potřeba. Do budoucna chceme rozšířit nabídku aktivit i o expertní dobrovolnictví a předávat tak specifické know-how našich kolegů dál.

Jak funguje váš tým a jaká je tvoje šéfka?

Náš tým je maličký, jsme v něm v podstatě jen já, kolegyně Hanka a moje nadřízená Marta Ťok. 😊 K tomu máme další 3 kolegyně, které nám pomáhají formou externí spolupráce. Fungujeme hodně flexibilně a agilně, dokonce jedna kolegyně je momentálně na rodičovské dovolené, ale v týmu je stále částečně aktivní, z čehož máme velkou radost. Mimo všechny výše uvedené programy máme na starost třeba i produkci Dní jinak, tzn. že v jednotlivých regionech kolegyně zajišťuje a koordinuje aktivity, kterým se mohou naši zaměstnanci v rámci tohoto dobrovolnického dne věnovat. Další kolegyně mají na starost PR, komunikaci a ostatní doplňkové činnosti. 

Marta je výborná šéfka, která věří lidem, které má v týmu. Dává nám absolutní svobodu, ale na oplátku očekává, že dodáme to, na čem jsme se domluvily. Právě díky ní vznikli Silnější hybatelé – dokázala v bance prosadit odvážnou myšlenku investovat nejen do konkrétních projektů, ale i do lidí a jejich rozvoje. 

Hledáme další nové talenty!

Plánujete své aktivity do budoucna ještě rozšiřovat?

Chceme se stále co nejvíc věnovat podpoře regionů. Já osobně se pohybuji hodně v terénu, vyjíždím do všech koutů Česka, zjišťuji zpětnou vazbu a sbírám nové podněty. Tyto aktivity určitě chceme udržet. Pokud bychom plánovali rozšiřování aktivit do budoucna, bylo by to nejspíš opět tímto směrem.

Mrkněte také na další příběhy zaměstnanců Spořky