Pavle, čím se v práci bavíš, kde pracuješ?
V České spořitelně mám na starosti IT v části banky, která je sama o sobě tak trochu bankou. Bavíme se o týmu, který má na starosti firemní zákazníky, tzn. v týmu, který má na starosti všechny systémy, které používají naši firemní zákazníci, nebo jsou prostřednictvím nich obsluhovány v pobočkách a regionálních korporátních centrech.
Moto mé práce je, dělejme správné věci správně. A jelikož se celý pracovní život zabývám výrobou softwarových řešení, tak moje těžiště je v tom slůvku správně. :-) Výraznou část svého pracovního času však věnuji našim lidem, stavění týmů, otevírání nových možností a podpoře moderních přístupů. Ono je totiž velký rozdíl postavit jeden agilní tým a stavět řadu agilních týmů (škálovaný agile).
"Nemáme v týmech solitéry ani superlidi, kteří všechno vědí a musí být vždy podle nich."
Jak vlastně vypadá IT ve vašem týmu?
Máme obrovskou výhodu, že všechny role důležité pro tvorbu řešení jsou v našem týmu zastoupeny (od nápadu z byznysu přes výrobu řešení až po provoz aplikace). IT tým je relativně malý a tvoří jej cca 60 kolegů všech profesí, kteří pracují v osmi agilních týmech. Díky seskupení všech rolí na jednom místě máme možnost adaptovat DEVOPS principy, posílit zodpovědnost týmů za vlastní řešení či služby a podpořit samostatnost a růst lidí za jejich hranice. Nemáme v týmech solitéry ani superlidi, kteří všechno vědí a musí být vždy podle nich, naopak stavíme na spolupráci a různých zkušenostech každého z nás.
Jak se váš tým dívá na vlastní vývoj a využívání moderních technologií?
Tady je to přesně o tom dělat věci správně technologicky. :-)
Firemní bankovnictví je tak trochu bankou v bance, a jelikož se tu IT v posledních letech rozvíjelo spíše lehce, tak máme zajímavou možnost stavět poměrně dost řešení úplně od začátku. Silně využíváme interní Cloud postavený na on-premise Openshiftu, kde celou střední vrstvu stavíme na jazyce Java/Kotlinu, FE vrstva je na poslední verzi Angularu. Adoptujeme principy jak stavět “microservice řešení only”, nasazovat každý den, feature flagy atd. V této oblasti je tedy velká výzva pro všechny v týmu, neboť si o moderních věcech nepovídáme jenom na obědě, ale naopak je musíme stavět. :-)
"V rámci našeho týmu je kompletní byznys a kompletní IT na jednom místě."
Jak se ČS dívá na Cloudová řešení?
Je dobře, že se situace již před nějakým časem ve Spořitelně změnila a že v Cloudu vidíme příležitost a ne jenom ohrožení, rizika apod. ČNB se na Cloud řešení taktéž stihla připravit a nepředstavuje to nepřekonatelnou překážku.
V roce 2019 jsme doručili nové CRM postavené na čistě Public Cloudovém řešení od Microsoftu a ruku v ruce s tím začíná docházet i k postupné adopci Cloudových služeb (IaaS, PaaS, SaaS) a jejich využití při stavbě nových řešení v našich týmech. V roce 2020 se pokračuje dalšími aktivitami.
Co říkáš na probíhající transformaci do agile přístupu?
Mně osobně se transformace začala týkat již na jaře roku 2018, celý nově sestavený tým pak funguje od začátku roku 2019, takže se už transformace u nás v týmu změnila spíš na řadu leanovacích aktivit a menších transformačních akcí, které budou pokračovat pořád dál. Mám velkou radost, že se vedení naší banky pro tento krok rozhodlo a že se v rámci našeho týmu podařilo vybudovat správný základ pro další práci. Jen pro představu. V rámci našeho týmu je kompletní byznys a kompletní IT na jednom místě (a to myslím i fyzicky na jednom patře) a pracují v týmech dohromady, proto jsme opravdu zodpovědní za to, jak věci vymýšlíme, vyrábíme, testujeme a provozujeme. Záběr je veliký od core bankingu až po internetové bankovnictví, proto je nutné pracovat s každou situací či týmem individuálně a hledat cestu, která může být jiná než pro kolegy, kteří sedí o stůl vedle.