Dane, co máš ve Spořce na starost?
V České spořitelně jsem už přes tři a půl roku na pozici service ownera v týmu George Foundations. Zodpovídám za dohled nad aplikací CPS. Jako service owner se denně věnuji zajištění plynulého chodu aplikací. Mým cílem je předcházet chybám a minimalizovat dopady na naše klienty. I když aplikace obvykle aktualizujeme ve večerních hodinách, při každém kroku doufáme v bezchybný průběh.
Stal se vám někdy při nasazení aplikací nějaký fuck up?
Upřímně, v našem oboru jsou takové situace součástí práce. Neznám nikoho, kdo by se s nimi nesetkal. Každá taková situace je pro nás ale příležitostí k poučení se a posunutí našich schopností dál.
„Je skvělé vidět, že jsou pro Spořku nové technologie absolutní prioritou. Díky tomu mám možnosti se učit novým věcem a dál se rozvíjet.“
Vysdílíš s námi nějaký konkrétní případ?
Nedávno jsme pracovali na aplikaci pro penzijní spoření. Komunikovali jsme přes Web API a večer jsme se chystali na nasazení do produkčního prostředí. Dostal jsem balíček s instrukcemi pro večerní práci, který měl obsahovat i export nového backendu pro finální testování před nasazením. Překvapivě ale v balíčku chyběl. Naštěstí tato chyba neovlivnila naše klienty. Důležitá je vždy včasná analýza problému, která nám umožňuje ho rychle opravit. Často se nám podaří incident vyřešit během několika minut.
Na jakém projektu jsi ve Spořce rád spolupracoval?
Letošní rok pro mě byl ve znamení úspěšného přepisu spořících účtů v rámci projektu decommissioning CPS. Měli jsme starý proces v CPS pro zakládání spořicích účtů, který jsme společně s kolegy převedli do nového systému. Starý proces byl zrušen a nově je možné zakládat spořicí účty přímo v George, což je mnohem rychlejší. Byl to náročný projekt, ale měl jsem radost, že se nám podařilo migraci realizovat hladce a úspěšně na první pokus. Byla to skvělá zkušenost.
Jak dlouho trval celý projekt přepisu?
Celý projekt trval něco přes rok. Díky týmové práci a zkušenostem z předchozích projektů jsme ho dokončili v termínu a nasazení z naší strany dopadlo v pořádku.
Dane, a jak ses vlastně do Spořky dostal?
To je docela, teď už můžu říct, veselý příběh. Nastoupil jsem do své první práce 1. března 2020, což byl den, kdy v ČR propukl covid – datum, které si navždy zapamatuji. O měsíc později, na apríla, mi šéf z předchozího zaměstnání oznámil, že kvůli pandemii musí propouštět, a já byl ve zkušební době. Rozhodl jsem se neztrácet čas a začal hledat novou práci, a tak jsem narazil na pozici ve Spořce… Jak se říká, vše zlé je pro něco dobré, a já jsem moc rád, že jsem dostal příležitost tady pracovat.
„Nikdy jsem se nesetkal s tím, že by kolegové neměli čas mi pomoci.“
Co pro tebe byla zatím největší výzva?
Pro mě byly největší výzvou první měsíce ve Spořce. Bylo nutné se rychle učit a neustále jsem se obracel na kolegy pro radu, abych porozuměl všem souvislostem mezi našimi systémy. Bylo nezbytné se orientovat v logách aplikace a monitoringu, abych dokázal identifikovat, kde přesně je příčina řešeného problému. Navíc jsem se učil pracovat s mnoha nástroji a systémy, které při práci service ownera potřebujeme. V neposlední řadě jsem musel pochopit a zvládnout proces nasazení - deploymentu nových funkčností aplikace.
Hledáme nové IT talenty!
A pomohl ti v začátkách tvůj tým?
Můj tým je naprosto skvělý. Vždy, když jsem potřeboval pomoc, byli tam pro mě. Nikdy jsem se nesetkal s tím, že by kolegové neměli čas mi pomoci. Vzájemná podpora je u nás běžná. Navíc jsme si i mimo práci blízcí – občas si spolu zajdeme na pivo. Velkou podporu jsem získal i od svého šéfa, který seděl vedle mě. S jeho trpělivostí a schopnostmi mi velmi pomohl v začátcích. Jsem rád, že jsem se dostal právě do jeho týmu.
Máš nějaké oblíbené technologie, se kterými v týmu pracujete?
Openshift 4 je teď ve Spořce hodně žhavé téma. Jsem součástí týmu, který s touto technologií intenzivně pracuje. Právě do ní přepisujeme funkčnosti týkající se založení účtů. Je skvělé vidět, že jsou pro Spořku nové technologie absolutní prioritou. Díky tomu mám možnosti se učit novým věcem a dál se rozvíjet.