DevOps DOJO? JO, zažili jsme si to!

Radek Obšil: Trh s hypotékami letos čeká velká jízda

3. července 2021

6 minut

Původní význam slova DOJO je místo pro výuku meditace a bojového umění. U nás v IT představuje místnost, ve které probíhá několikadenní trénink týmů, kdy se společně s agilními a technologickými profesionály řeší reálné problémy. 

Toto psychologicky bezpečné prostředí umožňuje týmům naučit se nové dovednosti a postupy daleko rychleji, než kdyby pracovaly samostatně. Samozřejmostí je také vzájemná důvěra, kdy případná chyba nepředstavuje neúspěch, ale naopak šanci naučit se něco nového. Cíle týmů mohou být různé, ale vždy jsou zaměřené na reálnou práci.

A jak to celé vypadá v praxi? Necháme vás pod pokličku jedné takové DOJO akce, která u nás ve Spořce nedávno proběhla, nahlédnout. Tým, který se stará o platební bránu ČS, se zde snažil pomocí centrálního dashboardu v Kibaně zajistit rychlejší a jednodušší vyhledávání problémů a incidentů. Zároveň si chtěli kolegové z týmu vyzkoušet nové možnosti a techniky spolupráce.

Každé DOJO začíná důkladnou přípravou. My jsme tentokrát vytvořili charter s DOJO principy, nastavili jsme pravidla spolupráce a určili našeho zákazníka a týmové cíle.

Den první

Vše jsme odstartovali vytvořením prvního společného sprintu. Následně jsem se pustili do reálné tvorby celé cesty monitoringu a reportingu s umístěním do Kibany. Testováním spolupráce v jedné velké i více menších skupinách se potvrdilo, že se budeme muset vyrovnat s odlišnou senioritou našich hard skills a s různými způsoby práce.

Od začátku hráli velmi důležitou roli naši kouči, kteří pomohli s nastavením menších týmů a rozdělením jednotlivých dodávek. Velmi jsme ocenili přítomnost také technologických koučů. Ty jsou pro juniornější tým neocenitelným pomocníkem, který ho dokáže správně nasměrovat v oblasti IT technického řešení.

Den druhý

Přichází zásadní den. Týmu se buď podaří najít společnou cestu a začne vykazovat výsledky, nebo ne a motivace bude strmě klesat. To naštěstí nebyl náš případ. Energie týmu společně fungovala, stejně jako rozdělení do menších skupin. Práce nám šla pěkně od ruky.

Den třetí

Pokračovali jsme v nastaveném tempu. Na řadu přišlo review, retrospektivy a plánování druhého sprintu.

Den čtvrtý

A máme tu kritický den. Vše šlo hladce až do chvíle, kdy jsem zjistili, že se nám v reportech objevuje chyba. A my za žádnou cenu nemohli přijít na to, jak ji odstranit.

 

Den pátý

Společně jsme se dohodli, že nás chyba nemusí blokovat, jen musíme situaci přizpůsobit fungování našich skupinek. Jedna se tedy i nadále věnovala řešení chyby. Další dvě si pak zkusily vytvořit cílový dashboard. A radost z konečného úspěchu na sebe dlouho nenechala čekat.

“DOJO pro nás představuje další podporu principů v rámci DevSecOps a Agile přístupu. Jedná se o zlepšování a budování nových dovedností, a to zajímavou formou umocněnou konkrétním tématem. Dochází zde ke zbourání zažitých věcí v rámci týmu a podpoře změny vnitřního fungování,“ přibližují výhody tréninku naši koučové Kristýna Melšová a Marek Hersan.

“V našem týmu došlo k mnoha změnám ve fungování i v personálním obsazení. Většinu aktuálně tvoří junioři, kteří jsou ve Spořce pár měsíců. V covid době bylo DOJO první možností, kdy se celý tým setkal osobně a mohl intenzivně spolupracovat na společném tématu. Během DOJO jsem měl příležitost všechny lépe poznat. Beru to jako jeden z velkých benefitů této platformy. DOJO jsme tedy mimo dodávky centralizace logů využili i jako teambuilding a školení zároveň. Myšlenku a možnosti DOJO bych chtěl i nadále využívat pro rozvoj role service ownera nebo dodávky klíčových témat,” hodnotí nadšeně Jakub Richtr, service owner provozního týmu platební brány, pětidenní intenzivní zapojení svého týmu. 

 

A jak na celou akci pohlíží další člen týmu Michal Fürst? “DOJO pro nás byla nejen šance, jak rychle dosáhnout zlepšení funkčnosti platební brány, ale zároveň i velká neznámá. Jako téma jsme si zvolili centralizované logování. Platební brána totiž nemá standardizované rozhraní pro logování. První dny byly trochu rozpačité. Nikdo dosud totiž neměl zkušenosti s agilními praktikami pro vývoj aplikací. Postupně jsem si ale všichni postupy osvojovali a vývoj nových funkčností se opravdu podstatně zrychlil. DOJO nám nakonec pomohlo nejen získat nové znalosti z oblasti centralizovaného logování, ale seznámili jsem se také s novými směry v agilním vývoji. A asi nejcennější byla možnost opět společně pracovat on-site.”

Všem velké díky za super zapojení :-) 

Pokračujte dále