Edit, mohla bys nám přiblížit tvojí roli v bance?
Moje role je vytvářet a určovat strategii vzdělávání distribuce, která podporuje osobní i profesní rozvoj každého bankéře i manažera. Připravujeme a realizujeme vzdělávací aktivity pro celou banku. Jsem součástí skupiny/týmu koučů dostupných všem zaměstnancům a zároveň jsme členy sedmi expertních klubů, které zaštiťují tvorbu personalizovaných vzdělávacích cest. Parťáky mi jsou Ondřej Polák, manažer strategie a vzdělávání distribuce, a Petr Ropický, ředitel distribuce.
Vzdělávání je široký pojem, co si pod tím můžeme ve Spořce představit?
Jsme napojeni na strategické cíle banky a distribuce se záměrem zvýšení produktivity (efektivity) a businessu. Máme tři hlavní projekty, od kterých se odvíjí naše další aktivity – adaptace, bankéř a leader budoucnosti a rozvojové cesty s tím spojené.
Adaptujeme nováčky, kteří nastupují na pozici bankéře nebo manažera. Jsme pro ně průvodci v prvním půlroce života ve Spořce a pomocníky při jejich prvních krocích na nových pozicích. Podílíme se na dalším vzdělávání, a to v oblastech kvality poradenského rozhovoru, digitalizace nebo finanční gramotnosti. S tím souvisí i možnost kariérního růstu, například pomocí talentových programů.
Zároveň jsme podpora bankéřů a manažerů “on the job”. U nového bankéře to znamená, že jsme mu parťákem při prvních interakcích s klienty – od telefonování až po schůzky.
„Aktuálně pracujeme na rolích leadera a bankéře budoucnosti.“
Zmínila jsi pojem „leader budoucnosti“, o co se jedná?
Vydefinovali jsme 11 kompetencí, aktivit a činností, které má spořkový leader v roce 2025 umět. Stavíme primárně na široké škále personalizovaného rozvoje. Každý manažer si může vybrat svůj vlastní směr a oblast, ve které se chce zlepšit. Chceme jim dát v rozvoji maximální podporu, a tak je ke každému tématu k dispozici mnoho rozvojových cest. Kromě nabídky standardních školení jde především o sdílení konkrétních best practices formou podcastů a videí. Pro sdílení know how organizujeme i open mind skupiny. Každý z manažerů může také dlouhodoběji spolupracovat s některým z našich certifikovaných koučů. Velmi obdobný model rozvoje uplatňujeme i pro bankéře. Popis pěti kompetencí bankéře budoucnosti pomáhá určovat, na co se v rozvoji soustředit.
Rozvíjíte potenciál v jiných lidech. Co je pro tebe klíčové, aby kouči a mentoři uměli?
Osobní růst kouče a mentora je pro mě stěžejní. Každý rok připravujeme vzdělávání pro obě pozice. Základem je propojení vzdělávání a businessu. Proto velmi podporuji možnost získat zkušenosti v praxi. Mentor má možnost dělat práci bankéře a kouč práci manažera v rámci různých stáží. To vždycky přinese velké know how.
„Volnost v člověku posiluje jeho samostatnost a zodpovědnost.“
Co tě na tvé práci nejvíce baví?
Prošla jsem celou bankovní cestu, což mi umožňuje pochopit práci lidí, pro které navrhujeme vzdělávací cesty. Zároveň jsem také certifikovaný kouč a kouč NLP (neuro-lingvistické programování). Baví mě propojovat business a vzdělávání, přemýšlet strategicky a posouvat společně s týmem vzdělávání do budoucna. Je důležité neustále procesy inovovat, hledat nové trendy a přinášet nápady.
Koučování je primárně o jednotlivcích. Co bys doporučila týmu jako celku?
Není nic lepšího než spojit rozvoj s teambuildingem. Vyspecifikovat si téma, ve kterém se potřebuje posunout celý tým. Na základě toho si najít zajímavý kurz, kterých Spořka nabízí nespočet, a spolu si ho zažít.
Nejenom, že se kolegové v týmu spolu něco naučí, ale také mají příležitost se lépe poznat po lidské stránce. Navzájem si pak pomáhají v samotné realizaci a využití získaného know how.
Jaké faktory ovlivňují tvou spokojenost v práci?
Určitě vztahy s lidmi. Mám ráda pohodovou atmosféru a svobodu. Volnost totiž v člověku posiluje jeho samostatnost a zodpovědnost. Dává mu prostor ke kreativitě. Zároveň jsem šťastná, když vidím, jak moji lidé rostou a kariérně se posouvají.
Chcete se stát bankéřem ve Spořce?
Jak pracujete s novými trendy v technologiích?
Do projektů zapojujeme umělou inteligenci. S využitím AI učíme a trénujeme manažery zadávat SMART úkoly, připravovat tréninkové materiály pro rozvoj bankéřů nebo psát scénáře workshopů. Pro bankéře chystáme trenažér poradenského a telefonního rozhovoru, který díky AI bude představovat reálného klienta. Loni jsme i vyzkoušeli první koučování ve VR a máme na to skvělou zpětnou vazbu.
Měla bys na závěr nějaký tip, jak zefektivnit týmové porady?
Určitě. Začíná být hezké počasí, uspořádejte meeting venku! Lidé více vymyslí a celkově jde o fajn vybočení z klasického pracovního dne v kanceláři.