Tomáš Stibal: Firemní vzdělávání je motorem změn a inovací

Tomáš Stibal: Firemní vzdělávání je motorem změn a inovací

14. prosince 2020

7 minut

Bankéři a manažeři České spořitelny musí umět poradit klientovi v různých životních situací (a také různé situace sami vyřešit!). Aby to zvládli na jedničku, jsou tu pro ně kolegové ze Vzdělávání pobočkové sítě.

Tomáš Stibal působí jako seniorní kouč v samotném jádru tohoto týmu, kde navíc vede specializovaný tým Digitalizace a metodiky vzdělávání. Jak samotný název jeho týmu napovídá, v kontextu roku 2020 byste v oblasti vzdělávání nenašli aktuálnější potřebu - než právě digitalizaci. Jak tento trend míchá se vzdělávacími kartami u nás ve Spořitelně? A proč je firemní vzdělávání tolik důležité?

Jaká byla vaše cesta do vzdělávání?

Začínal jsem na pobočce mobilního operátora. Přes různé prodejní pozice jsem se dostal až na pozici trenéra. Nejdříve jsem začal trénovat prodejce a poté manažery. Na pár let jsem si potom "odskočil" vést obchodní tým, abych v tomto oboru získal co nejvíc praktických zkušeností. Pak přišla nabídka pracovat na pozici kouče pro manažery v České spořitelně. Šel jsem do toho a teď vedu Tým digitalizace a metodiky vzdělávání v pobočkové síti.

"Současně věřím, že vzdělávání by mělo být šito na míru těm, komu je určeno."

Co je podle vás ve firemním vzdělávání ze všeho nejdůležitější?

Pro mne je důležitý pohled do budoucna. Firemní vzdělávání vnímám jako motor změn a inovací. Vzdělavatel by měl umět dát nejen zpětnou vazbu, ale měl by taky hledat cesty, jak pracovat co nejvíc efektivně. Současně věřím, že vzdělávání by mělo být šito na míru těm, komu je určeno. U nás v bance nám proto nyní usilovně pracujeme na konceptu personalizovaného rozvoje. Což je popravdě výzva - personalizovat rozvoj pro cca 3000 bankéřů není jen tak (úsměv).

A jak vám to zatím jde?

Mám pocit, že jsme na skvělé vlně, která nás táhne dopředu. Jako tým jsme za posledních pár let udělali pod vedením Zuzky Gabzdylové, pořádný kopec práce. Jdeme cestou inovace - předěláváme "staré" věci podle nových trendů, jakým je právě zmíněný personalizovaný rozvoj. Do našich aktivit zapojujeme stále více digitálních prvků. Myslím si, že naše vzdělávání je na velmi vysoké úrovni. Troufnu si říct, že v této oblasti patříme mezi špičky na trhu. V rámci karanténních omezení řada firem publikovala své tréninkové aktivity, a když to srovnám, mohu s čistým svědomím konstatovat, že to co děláme, děláme opravdu dobře. Nedávno jsme například s týmem absolvovali webinář o tom, jak vést webinář, a to hlavní, co jsme si odnesli, je, že vlastně to všechno už dávno děláme.

"Vše, co bylo řečeno, je výsledkem neskutečného nadšení celého vzdělávacího týmu."

Ovlivnila současná omezení vaše plány na příští rok?

Určitě budeme pokračovat v digitalizaci vzdělávání. Budeme postupně hledat ta nejlepší online řešení, abychom mohli být s našimi interními klienty "tam v terénu", v praxi. Chceme "tvrdé" dovednosti přesouvat do on-line forem, aby trenér měl možnost opravdu trénovat bez ohledu na okolnosti a omezení. Také plánujeme zdokonalit proces adaptace nových zaměstnanců nebo vytvořit nový koncept vzdělávání, který bude kombinovat různé formy vzdělávání se zaměřením na trénink praktických situací.

Co vás osobně v práci baví ze všeho nejvíc?

Naše parta! Vše, co bylo řečeno, je výsledkem neskutečného nadšení celého vzdělávacího týmu. Moje práce mi připomíná píseň z filmu Pekařův císař: "ten dělá to a ten zas tohle" - každý ze 100 lidí u nás v týmu umí něco jiného a nebojí se to ukázat ostatním nebo rovnou pomoci. Cítím podporu jak od svých kolegů a šéfky, tak od celé banky. Mám pocit, že jsme začali ukazovat lidem v bance cestu, jak se dají dělat věci jinak. Jsme prostě skvělá banda lidí, kteří se umí spojit a táhnout za jeden provaz. To vše s pořádnou dávkou legrace!

Pokračujte dále