Jakub Kuneš: Jak být v bezpečí ve světě gamingu

05. 08. 2024

4 minuty

Začínal v IT vydavatelství, kde psal recenze a staral se o sociální sítě. Nakonec Jakub Kuneš našel své místo ve Spořitelně, kde ho okouzlila vize banky a skvělý tým. Jako Gaming & Engagement Expert teď pracuje na kampaních a inovativních projektech cílených na mladou generaci a připravuje se na spuštění nových iniciativ ve světě gamingu.

Máš velmi pestré pracovní zkušenosti, co tě přivedlo do Spořky?

Začínal jsem v IT vydavatelství, kde se vydávaly časopisy jako PC World nebo Computerworld. Hodně jsem psal a dělal recenze, a už v té době se začaly rozjíždět sociální sítě, které jsem měl taky na starosti. Poté jsem šel do malé digitální agentury, kde jsem se naučil spoustu věcí, protože tu byla velmi různorodá práce. Přičichl jsem si kromě psaní k analytice, správě webů a programování. Poté jsem přešel do velké agentury, kde jsem byl digitálním stratégem. Měli jsme veliké klienty jako Netflix, Makro nebo T-Mobile. Když jsem se rozhlížel po něčem jiném, dostal jsem strašně dobré reference na Spořitelnu. Hned první pohovor byl strašně příjemný a moc jsem doufal, že mi právě Spořka vyjde, protože se mi líbila její vize a lidé v týmu.

„Řekli jsme si, že pokud do toho půjdeme, je třeba dělat ten obsah konzistentní a s přidanou hodnotou.”

Co tě na vizi Spořky konkrétně zaujalo?

Spořka měla vždycky krásné a výpravné kampaně a tohle jsem se chtěl naučit. Navíc je Spořka obrovská banka, kde se pracuje s většími rozpočty. V té době se mi moc líbila vize #silnější na podporu sebevědomí a projekt Abeceda peněz pro děti, ve kterém Spořka v podstatě supluje funkci státu.

Co konkrétně obnáší tvá pozice Gaming & Engagement Experta?

Jsem z týmu Brand retail a naší nadřízenou je Petra Matolová. Máme na starosti hlavní televizní a digitální kampaně a spolupracujeme se skvělými kreativními a mediálními agenturami. Na náš tým jsem hrozně hrdý, protože na to, jak veliká jsme banka, máme stále startupové myšlení. Umíme velmi rychle reagovat na nové digitální trendy. Když uvedu příklad, tak jsme jako jedni z prvních udělali CGI kampaň. Kromě kampaní, na kterých s týmem pracuji, dělám samostatně gaming, který je kategorií cílící na mladé lidi. Říkali jsme si, že by bylo dobré mít pro mladou generaci nějakou ucelenou kategorii, kde ti lidé tráví spoustu času, a ze spousty testů nám vyšlo, že je to právě v gamingu. Většina značek na českém trhu nefungovala smysluplně, ve smyslu, že udělali jednu velkou věc, které se za čas přestali věnovat a pozornost lidí hned odpadla. Řekli jsem si, že pokud do toho půjdeme, je třeba dělat obsah konzistentní a s přidanou hodnotou. A brzy budeme spouštět další skvělé nové věci.

Prozraď nám, jaké novinky konkrétně chystáte?

Minulý rok jsme vydali nový spot, kde jsme si hráli s myšlenkou pracovního pohovoru, u kterého by lidé mohli právě dovednosti z hraní her využít. Chtěli jsme tento koncept udělat odvážnější, protože z výzkumů, které cílí na hráčskou komunitu, víme, že naše zapamatovatelnost u lidí se zvyšuje. Cílem Spořky je proměnit se v technologicky vyspělou firmu, proto nový spot nebudeme klasicky natáčet s herci a produkcí, ale vytváříme si ho v Unreal Enginu, což je asi nejmodernější technologie, ve které se vytváří hry, ale v zahraničí v něm začali natáčet i reklamy. Chtěli jsme si jako jedni z prvních zkusit, udělat spot touto cestou, a strašně se těším, až to na začátku srpna spustíme.

Gaming & Engagement Expert:

Gaming & Engagement Expert se zaměřuje na analýzu a zlepšování uživatelského zážitku ve hrách prostřednictvím dat a interakčních strategií. Sleduje herní trendy a vyhodnocuje zpětnou vazbu od hráčů. Součástí práce je také spolupráce s vývojáři na optimalizaci herních mechanik a zavádění efektivních marketingových kampaní.

CGI Kampaň:

CGI kampaň využívá počítačově generované obrazy (Computer-Generated Imagery) nebo k vytvoření vizuálně působivého obsahu. Tyto kampaně často zahrnují realistické 3D modely, animace nebo speciální efekty, které by bylo obtížné nebo nákladné vytvořit tradičními metodami.

 

Čím tě praxe ve Spořce nejvíc překvapila/potěšila? 

Nejvíc mě potěšila v tom, že máme velikou svobodu ve zkoušení nových věcí. Samozřejmě různým testováním se snažíme snižovat rizika, která jsou, ale i tak máme obrovskou možnost testovat nové věci, a to mě hrozně baví.

„I když je gamingový svět zábavou a relaxací, pořád se zde točí peníze a děje se tu ohromné množství podvodů.”

V rámci Spořky se ve spolupráci s organizací Entropiq podílíš na projektu Scam Alert, můžeš nám přiblížit, o co jde? 

Dělali jsme si výzkum toho, co v rámci gamingu na trhu chybí, a co by hráči chtěli. Velmi silným tématem, které nám z toho vyšlo, byla bezpečnost ve hrách. I když je gamingový svět zábavou a relaxací, pořád se zde točí peníze a děje se tu ohromné množství podvodů. Téma bezpečnosti bylo pro Spořku vždycky silné, a proto jsme si našli jsme skvělého partnera Entropiq, se kterým jsme rozjeli projekt Scam Alert. Každý měsíc vybereme jednu hru, kterou zevrubně rozebereme na YouTube. Podvody máme rozdělené do kategorií nižší, střední a vyšší. Nižší jsou ty nejběžnější podvody, které by měly být snadno odhalitelné a vyšší jsou ty, kde jsou použité pokročilé techniky podvodů. Snažíme se skrze tento seriál upozornit na to, že i zde hrozí jisté nebezpečí. Také tím ukazujeme, že Spořce záleží na finančním zdraví a na tom, aby byli lidé v bezpečí. Zatím je domluvených 12 dílů a máme velmi pozitivní zpětnou odezvu, takže bychom v tom do budoucna rádi pokračovali dál. 

Hledáme další nové talenty!

Jak vidíš budoucnost herního průmyslu v následujících 5 až 10 letech?

Gamingový trh velmi akceleruje. Když to srovnám globálně, je gamingový průmysl dvakrát větší než filmový. V Česku je ten problém, že máme spoustu zaběhlých a etablovaných studií jako například Bohemia Interactive, Warhorse Studios, a pak i nová začínající studia, která mají skvělý nápad, ale jsou závislá na investorech. Jenže u nás chybí podpora ze strany státu, což v zahraničí funguje lépe. Pro stát je to ale zajímavá investiční příležitost, a tak se situace začíná zlepšovat. Přesto všechno bych strašně rád vypíchl, že na to, jak je Česko malá země, máme spoustu úspěšných her.

Jaká je tvá oblíbená hra?

Celý život hraju FIFU. Hraju ji se svým nejlepším kamarádem. Vůbec mi to nejde, ale strašně mě to baví a je to má srdcovka.

Co tě na gamingu nejvíce baví?

V gamingu se strašně posouvají hranice a pro mladší generaci se spousta věcí přesouvá do online sféry. První kamarády si mnohdy najdou skrze nějakou hru. Jsou hry, které nás nutí kreativně přemýšlet, strategicky spolupracovat a dělat rychlá rozhodnutí pod větším tlakem. Samozřejmě nic se nemá přehánět, ale myslím si, že na kognitivní funkce je hraní fajn, a co si budeme nalhávat, občas přijdu unavený z práce a potřebuji vypnout. Někdo si pustí Netflix, já si rád zahraji dobrou hru.

Mrkněte také na další příběhy zaměstnanců Spořky