Jakub: Všem incidentům se snažíme aktivně předcházet

Radek Obšil: Trh s hypotékami letos čeká velká jízda

9. listopadu 2021

7 minut

Ve Spořce začínal hned po škole a už je tu s námi deset let. Nastoupil na pozici Junior aplikační podpory kartového centra. A v oblasti karet působí dodnes.

Co všechno se za pozicí Service Owner (SeO) vlastně skrývá?

Je to pojmenování pro aplikační podporu. Člověk zodpovídá za služby nebo aplikace, které spravuje. Stará se o jejich dostupnost, kvalitu a stabilitu. Velmi důležité je pro nás také správné nastavení monitoringu. Současně aktivně řešíme i příčiny případných problémů, držíme stabilitu a odbouráváme technologický dluh v produkčním i testovacím prostředí. Samozřejmostí je i údržba aktuální dokumentace.

A co když náhodou nějaký incident nastane?

Tomu se samozřejmě nevyhneme. V takové situaci jsme zodpovědní za rychlé zachycení, analýzu a řešení tohoto problému. Nutná je i kvalitní a rychlá komunikace ohledně dopadů a stavu řešení.

To zní jako hodně práce …

A opravdu tomu tak je. Mimo jiné i proto se snažíme dávat maximální důraz na automatizaci. Chceme, aby vše nejen v oblasti monitoringu nebo automatizace nasazování nových patchů/verzí či fixů bylo zvládnutelné. Nedílnou součástí procesu je i automatizace v oblasti testů. V komunikaci nás skvěle podporuje tým Incident managerů. 

Co se ti na práci SeO líbí?

Během těch let, co jsem ve Spořce, jsem absolvoval mnoho zajímavých projektů a migrací. Nikdy jsem neměl rád rutinu. Nebavilo mě opakovaně řešit stejný problém nebo úkol. A právě proto se již od počátku snažím věnovat automatizaci v maximální možné míře. Nedává mi smysl v noci několikrát vstávat a řešit drobné incidenty, kterým se dá předejít nebo se dají odbavit automaticky. Preferuji, aby Service Owneři věnovali většinu svého času rozvojovým aktivitám. A je skvělé, že tento přístup Spořka podporuje.

"Preferuji, aby Service Owneři věnovali většinu svého času rozvojovým aktivitám."

 

Přináší tvé snažení ovoce?

Před více než 5 lety jsem dostal na starost provozní tým aplikací, které zajištují správu, výrobu a účetnictví v oblasti karet. Tým obsluhuje zhruba 6 aplikací, za které je odpovědný 7x24. Aby vše fungovalo a každý byl schopen odbavit základní analýzu a řešení incidentů samostatně, musíme klást důraz na společné sdílení znalostí. Za poslední dva roky se k nám podařilo plně zapracovat čtyři nováčky, což považuji za úspěch.

Jaké znalosti nebo zkušenosti by měl SeO mít?

Velkou výhodou je IT vzdělání. To dává této roli potřebný základ. Určitě nesmí chybět analytické myšlení, základy programování/skriptování, a taky základní znalost databází a systémů Windows a Linux. Dalším důležitým aspektem je otevřenost, týmovost a pokora. Zbytek se už postupem času každý, kdo má chuť, dokáže poměrně rychle doučit.

A co tvůj tým? Jak vám funguje spolupráce?

Aktuálně odpovídám za dva provozní týmy v tribu Payments. Před dvěma lety jsem při agilní transformaci dostal možnost vybrat a nastavit si jejich fungování. Řešil jsem možnost oddělit provoz, aby fungoval separátně, nebo ho naopak sloučit s business squadem. Ten kromě Product ownera zahrnuje také analytiky, testery, CJEs, designery a občas i developery. Ani jedno řešení není optimální, ale vzhledem ke kvalitě svého týmu jsem od začátku preferoval zapojení provozu v rámci squadu. Můžeme tak totiž být u nových požadavků od samého počátku. Že jsem se vydal správnou cestou mě utvrdilo i hodnocení squadů. Jejich členové se hodnotili navzájem a karetní Service Owneři obsadili ve všech týmech nejvyšší pozice. To je důkaz, že pro týmy představují důležité členy.

Co zajímavého se teď u vás děje?

V provozní rovině se aktuálně snažím o propojení obou týmů na základě předávání znalostí a rozvoje. Vzhledem k tomu, že u každé aplikace je kvalita a stav nebo způsob řešení automatizací, či monitoringu rozdílný, tak je prostor pro vzájemné sdílení pořád velký. Primárně tak pracujeme na neustálém a nekonečném vylepšování monitoringu, snažíme se automatizovat deployment a testy, plus samozřejmě podporovat nové požadavky a řešení.

 

"V provozní rovině se aktuálně snažím o propojení obou týmů na základě předávání znalostí a rozvoje."

 

A co tvůj čas mimo práci? Při čem nejraději relaxuješ, co rád děláš?

Díky tomu, že je náš tým samostatný a spolehlivý, zbývá mi i poměrně dost volného času. Podařilo se mi delegovat většinu aktivit a aplikací, u kterých jsem představoval úzké hrdlo, na kolegy, kteří se s incidenty dokáží poprat velmi dobře sami. Zvládnu si tak třeba užít i klidnou dovolenou. Kromě cestování rád sportuji, nebo si zajdu s přáteli na pivo. A úplně nejraději trávím čas se svojí dcerkou. 

Pokračujte dále