Jan Sedlařík: Jak AI mění bankovnictví ve Spořce

Saša: Často si ani neuvědomujeme, že naše aplikace používají tisíce lidí 

27. 11. 2024

5 minut

Jan působí jako Product Owner v týmu AI Expertise, kde spravuje řadu inovativních AI řešení, včetně nástroje Knowledge Base Search, jenž poskytuje našim bankéřům chytré vyhledávání informací. S bohatými zkušenostmi v oblasti IT a rodinným zázemím v bankovnictví je Jan velmi zainteresován budoucností technologií a jejich vlivem na společnost. V rozhovoru se podělil o své projekty a vizi pro Spořku.

Co máš ve Spořce na starost?

Ve Spořce působím jako Product Owner týmu AI Expertise, kde spravujeme několik AI řešení. Jedním z nich je Knowledge Base Search (KBS), který poskytuje chytré vyhledávání informací ze specifické znalostní báze. Tento nástroj se brzy stane součástí každodenní práce našich bankéřů v rámci projektu Nová Znalostní Báze přímo v prostředí Salesforce. KBS plánujeme rozšířit i do dalších týmů v bance. Dalším příkladem je Thomas Bot, který pomáhá s dotazy pro tým Datových platforem.

Náš druhý produkt je chatbot GORDY, což je interní adaptace GPT modelu a funguje jako asistent pro práci s dokumentací i interními daty. V současnosti běží na modelu GPT-4o. Třetím řešením je postupně se tvořící AI agentská platforma pro automatizaci zpracovávání dat. Prvním využitím je vytěžování dokumentů pro tým SmartCase. Naším cílem je vytvořit digitální tým agentů, kteří plní specifické úkoly a zájem o ně už roste.

 

Knowledge Base Search (KBS):

Systém, který umožňuje uživatelům vyhledávat a získávat informace z databáze znalostí, která obsahuje strukturované a nestrukturované informace. Tento nástroj usnadňuje přístup k relevantním datům, článkům a odpovědím na často kladené dotazy, což zvyšuje efektivitu a produktivitu práce.

Scrum metodologie: 

Je agilní metodologie pro řízení projektů, zejména v oblasti vývoje softwaru. Zaměřuje se na iterativní přístup, kde se práce rozděluje do krátkých časových úseků zvaných sprinty, obvykle trvající 1 až 4 týdny. Podporuje spolupráci, adaptaci na změny a pravidelnou zpětnou vazbu prostřednictvím např. denních stand-upů, plánovaných schůzek a retrospektivy.

 

Co tě přivedlo ke tvé práci? Proč zrovna IT?

Mám velmi zdravou představu o budoucnosti a o tom, jak se technologie pravděpodobně vyvinou a co přinesou naší společnosti. Dnes už se bez IT nedá fungovat, a AI určitě promění dynamiku a rozdělení práce. Snažím se tomu jít naproti; i když jsem na vysoké škole zvolil jiný směr, brzy jsem si našel cestu do IT a jakmile jsem se tam usadil, už jsem nechtěl jít jinam. Můj táta měl k technologiím vždy blízko, takže jsem měl od dětství silné zázemí, na kterém jsem mohl stavět.

Na jakých projektech jsi dělal/děláš?

Mám k vývoji softwaru i AI blízký vztah – sám jsem navrhoval voicebota i chatbota pro AXA Assistance CEE. Vývoj tohoto řešení jsme zahájili začátkem roku 2021, kdy jsem nastoupil, a prošel jsem celým procesem od A do Z. Potýkali jsme se s typickými otázkami: jak integrovat, jak to byznysově nastavit, kde reportovat, zda je možné vše analyzovat a postupně vylepšovat, a mnoho dalšího. Tato řešení byla technologicky jednodušší než to, co dnes v roce 2024 vyvíjíme, a proto si vážím, že mám možnost sledovat a přispívat k adaptaci a implementaci řešení, která drží krok s aktuálním vývojem AI.
 

Proč sis vybral právě Spořitelnu?

Kromě vlastních preferencí, jako je práce v bance, která je jedničkou na trhu, kde jsem sám klientem, a kde se intenzivně věnujeme AI s jasnou vizí pro budoucnost, mě ke Spořce přivedl i můj táta. Strávil v bankovnictví značnou část své kariéry (nějaký čas také přímo ve Spořce), takže jsem od malička tušil, co mě zde asi může čekat. Díky jeho zkušenostem se tak dnes řadím k „druhé generaci“ v naší rodině, která pracuje ve Spořce – což mi přijde jako skvělý příběh do života. 😊

 

Co se ti vybaví, když se řekne Česká spořitelna a technologie? Jaké technologie, které Spořka vlastní, jsou za tebe skvělé?

Podle mě je George jeden z korunních klenotů, co Spořka má. Měl jsem zde účet už od 15ti let a s Georgem jsem spokojený od jeho vzniku. Z mé současné pozice vím, jaké plány pro něj existují, a považuji to za skvělý počin, který by Spořka měla nadále rozvíjet. Také mě velmi těší, jak tradiční společnost, jako je Spořka, přistupuje k adaptaci AI. To je úžasné a rozhodně by neměla přestávat!

Jak hodnotíš spolupráci v týmu a s kým mimo tým pracuješ na projektech napříč bankou?

Náš tým je v oblasti Scrum metodologie poměrně velký a jsem opravdu rád, jak dobře funguje spolupráce, sdílení informací a mezilidské vztahy. Aktivní diskuze nám pomáhají nacházet ta nejlepší řešení. V rámci řešení KBS úzce spolupracujeme s týmem Petry Čáslavové, který odvádí skvělou práci. Integraci se Salesforce řešíme s Martinem Vágnerem a jeho týmem, kteří zvládají velkou zátěž s obdivuhodnou lehkostí. Velmi příjemně spolupracujeme také s týmem SmartCase pod vedením Rosti Goliera, kde vyvíjíme pilotní Use Case pro vytěžování dokumentů pomocí naší AI agentské platformy. Neobešli bychom se bez úzké spolupráce s DevOps týmem Jirky Mochana, který nás výrazně podporuje. A to je jen začátek výčtu.

 

Hledáme další nové talenty!

Jaké současné trendy v oblasti AI sledujete, a jak je zohledňujete při návrhu a vývoji produktů?

Pokrok v oblasti AI odhaluje značný technický a organizační dluh v data managementu. Firmy potřebují udělat pořádek v datech, přejít na inteligentní platformy a ty použít jako základ pro specifická AI řešení, což přináší zcela nové výsledky. Měli bychom se držet původní myšlenky AI: pomáhat nám objevovat neznámé informace nebo potvrzovat naše domněnky.

To je můj osobní názor a přesně podobnou akci nyní řídíme pro Novou Znalostní bázi a naše řešení KBS. To generuje odpovědi na otázky ohledně bankovních produktů a vyžaduje značné úsilí. Přepisujeme a reorganizujeme dokumenty do formátu přátelského k AI, což zajišťuje vysokou přesnost a kvalitu pro naše lidi ve Spořce.

Mrkněte také na další příběhy zaměstnanců Spořky