Jana Zientková: Role člověka v testování je stále nenahraditelná

27. 08. 2024

5 minut

Ve Spořce pracuje už od roku 2003 a v současnosti vede Centrum expertízy testování, které během uplynulých let prošlo řadou změn. I na mateřské dovolené se Jana Zientková podívala pracovně do zahraničí, a nová místa po celém světě objevuje i díky své lásce ke golfu.

Co má tvůj tým ve Spořce na starosti?

Máme na starosti nastavení pravidel a obecnou podporu pro testování v celé bance, což zahrnuje několik oblastí. Provozujeme například platformu, na které běží automatizované a zátěžové testy, nebo různým týmům poskytujeme konzultace, aby si byly schopné automatizaci rozšířit nebo rozjet samy. Dále řešíme zátěžové testy, u kterých týmům buď poskytujeme úvodní zaškolení, nebo je provádíme sami. V rámci testování máme na starost také oblast defect managementu. Úzce taky spolupracujeme s týmem release managementu, který věci pouští do produkce a potřebuje vědět, jak testy probíhaly. Všechny testy v bance se musí evidovat a musíme mít podklady pro to, co jsme testovali a s jakým výsledkem. V neposlední řadě pak máme zodpovědnost za koordinaci aktivit a řešení problémů na testovacích prostředích.

„Přemýšlejte nad tím, co automatizujete, co vám to ušetří a jaké náklady to naopak obnáší teď i v budoucnu.” 

Jakými změnami právě testování v posledních letech prošlo?

Dříve jsme měli testovací centrum o 160ti lidech, kde všechny testy probíhaly – to je teď ale výrazně menší, protože exekuce testů probíhá přímo v týmech. V dnešní době se také více automatizuje, což je samozřejmě dobře, ale může to někdy být až kontraproduktivní. Vždycky říkám - „Přemýšlejte nad tím, co automatizujete, co vám to ušetří a jaké náklady to naopak obnáší teď
i v budoucnu.” Dnes se taky více dbá na to, aby měl tester širší znalosti v IT – představa že je pouze “manuální klikač”, je velmi zastaralá, a my při náboru požadujeme, aby rozuměl automatizaci i technologiím. Zároveň je testování ale pořád práce s lidmi a správná komunikace je zde zásadní.

Area Lead:

Area Lead je role ve firmě, která má na starosti vedení a koordinaci více týmů nebo projektů v určité oblasti. Area Lead zajišťuje, že týmy pracují efektivně, jsou v souladu s celkovými cíli organizace a podporuje jejich vzájemné sdílení znalostí.

Defect management:

Defect management je proces, který zahrnuje identifikaci, sledování, analýzu a řešení chyb (defektů) odhalených během testování softwaru. Jde především o evidenci všech defektů tak, aby byly dohledatelné a srozumitelně popsány pro další týmy.

Release managemet:

Release management je proces plánování, koordinace a řízení nasazování nových verzí softwaru do produkčního prostředí. Cílem je udržet stabilitu a kvalitu produkčního systému při zavádění nových funkcí nebo oprav.

 

Co tě na tvé práci baví?

Díky její komplexnosti znám velikou část banky. Bavilo mě období, kdy jsme měli zmiňované velké testovací centrum, a podstatnou část mé práce obnášel people management. Teď se ve své práci zas dostanu hlouběji k odbornějším tématům, což je také skvělé. Jsem moc ráda, že mám pod sebou skvělý tým. Práce s lidmi mi dala spoustu zkušeností a zažila jsem i řadu zajímavých výzev. Díky mému bývalému šéfovi ve Spořce jsem se taky zapojila do činnosti organizace ISTQB, která připravuje certifikační schéma pro oblast testingu, dostala jsem se do zajímavých komunit a potkala odborníky z celého světa. I při mateřské dovolené jsem se zúčastnila mezinárodních konferencí jako speaker, pořadatel nebo šéf programového výboru, a dodnes třeba pomáhám každoročně s konferencí v Budapešti pro více než 600 účastníků.

Co je podle tebe největším klíčem k tomu, aby v týmu vše fungovalo?

Prošla jsem si několika zajímavými školeními ve Spořce, a ty mě naučily, jak důležité je sladit různé osobnosti v týmu. Člověk jenom musí najít balanc, aby tým takto fungoval. 

Jak vypadá spolupráce s týmy ve vašem útvaru, ale i napříč bankou?

Záleží, jestli se bavíme o testerech v jednotlivých týmech nebo o našem útvaru Centra expertízy. Pro testera jsou velmi důležití vývojáři a analytici v rámci jeho týmu, kteří mu vysvětlí, jak a proč daný software pracuje, a dodají mu podklady pro testování. Další komunikace může probíhat s potenciálními uživateli a pak samozřejmě s ostatními týmy kvůli koordinaci testů. Pokud jde o náš útvar, je právě komunikace s ostatními velmi pestrá. Funguji jako Area Lead za oblast testování, a tak mám pravidelná setkání se zástupci testingu v jednotlivých tribech, kde sdílíme své zkušenosti a aktuální stav testů. Také mám v kompetenci vztahy s dodavateli, kteří nám dodávají testery, a potkáváme se taky s týmem release managementu. V neposlední řadě pak komunikujeme s týmem, který má na starosti JIRU, do které se zadávají nalezené chyby.

Zajímá vás práce v IT?

Používáte v testování AI či jiné moderní technologie? Jaké v tom vidíš výhody?

AI zčásti využíváme a nebráníme se tomu, že ho v budoucnosti využijeme ještě víc. Pracujeme třeba s dotazovacími nástroji jako je ChatGPT, nebo používáme Github Copilot pro pomoc se psaním automatizovaných testů. Obecně nám tyto nástroje umožňují šetřit čas a rozšířit si obzory, ale jsou pro nás stále spíše doplňkem. Role člověka je tu stále nenahraditelná. Dovedu si představit, že jsou některé nástroje za lidi schopné napsat testovací strategii nebo navrhnout testovací scénáře, pokud jim dáme dostatečně kvalitní vstupy, ale neočekávám, že nahradí práci, a především kritické myšlení testerů.

Prozraď nám ještě nakonec – jak trávíš svůj čas mimo práci?

Ráda poznávám nová místa. V zimě třeba na lyžích, v létě mě baví golf, což je pro mě spíš rekreační záležitost, a chodím hrát i s rodinou. Aktuálně je mým cílem obejít si všechna hřiště v České republice – je jich přibližně 100, z nichž jsem 70 navštívila. Hrála jsem ale golf třeba i v Norsku o půlnoci za světla, v La Pazu ve 4 000 metrech nad mořem, v Itálii nebo na Mauriciu. Hraní golfu beru jako prostředek k tomu podívat se na nová místa a poznat je – a to ideálně v dobré společnosti.

Mrkněte také na další příběhy zaměstnanců Spořky