Jaroslav Rychna: Společně s týmem stojíme u kormidla největších migrací ve Spořce. 

 

Saša: Často si ani neuvědomujeme, že naše aplikace používají tisíce lidí 

7. 9. 2023

8 minut

Každá migrace je unikátní výzva. Od přechodu ze systému Sporožiro k migraci Sberbank a nyní Hellobank." Jako Domain lead pro core systémy přebírá Jaroslav klíčovou roli v technickém vedení migrací. Ve Spořce spojuje nejen data, ale také týmy.

Ve Spořce už jsi skoro 7 let, jaké byly tvé začátky?

Mám rád práci, kde se od začátku dostanete přímo do centra dění. Ve Spořce to bylo přesně tak. Týden po mém nástupu jsem se společně s kolegy ponořil do jednoho z klíčových projektů – migrace starého systému Sporožiro, který jsme převedli do současného systému Starbank. Ačkoli jsem věděl, že přede mnou stojí tříletá výzva, byl jsem připraven ji přijmout.

Bankovní migrace: Proč jsou klíčové pro moderní bankovnictví?

Bankovní migrace, proces přesunu dat a aplikací mezi bankovními systémy, jsou nezbytné pro moderní bankovnictví. Odrážejí snahu bank modernizovat a optimalizovat své stávající IT prostředí, aby lépe reagovaly na měnící se potřeby a očekávání klientů. Při migraci, jako je ta, kterou jsme provedli v České spořitelně, je důraz kladen na minimální dopad na klienty a zajištění bezpečnosti jejich dat. Správně provedená bankovní migrace může vést k efektivnějšímu poskytování služeb, rychlejšímu nasazení nových produktů a posílení důvěry mezi bankou a jejími klienty.

Jardo, co máš ve Spořce přesně na starosti?

Moje oficiální role je Domain lead pro core systémy. Jsem zodpovědný za provoz core systémů v našem tribu. Pracujeme s reálnými penězi klientů, což přináší nejen výzvy, ale i obrovskou zodpovědnost. Pokud uděláme chybu, může to mít dopad na všechny naše klienty.

Nicméně, ve své roli se také snažím neustále hledat způsoby, jak vylepšit a modernizovat náš core systém. A vize? Jasně směřujeme k tomu, abychom náš core postupně modularizovali a cílově připravili pro integraci do cloudu.

„Pracujeme s reálnými penězi klientů, což přináší nejen výzvy, ale i obrovskou zodpovědnost. Pokud uděláme chybu, může to mít dopad na všechny naše klienty.“

V migracích bankovních systémů máš velké zkušenosti. Jaké byly největší výzvy, na kterých jsi pracoval?

Nedávno jsme dokončili migraci Sberbank, což byla opravdu výzva. Nyní do našich systémů přesouváme úvěry HelloBank. V obou těchto projektech mám spolu s týmem na starost technickou část. Naše úkoly nejsou “jen” o přenosu dat, musíme se také postarat o to, aby se původní systémy mohly bezpečně vypnout. A zároveň, abychom způsobili co nejmenší dopad na naše klienty.

Migrace Sberbank byla velmi rychlá a vyžadovala okamžitá řešení v kritických situacích. U HelloBank máme ještě méně času, ale věřím, že i díky předešlým zkušenostem to zvládneme.

A jak to děláte, že zvládáte migrace tak rychle?

V České Spořitelně máme již několik migrací za sebou, což nám dává výhodu čerpat ze zkušeností. Při naší první migraci jsme se soustředili na detailní dokumentaci, vytvářeli jsme manuál pro akvizice a stanovovali postupy pro převzetí bank. Učíme se z každé migrace a neustále optimalizujeme procesy. Všichni kolegové, kteří na migracích pracují jsou vždy připraveni dát do toho vše a pokud je potřeba, pracovat i do noci. 

Při migracích spolupracujete s více týmy. Jak vnímáš agilní řízení ve Spořce?

Ve Spořce jsem prošel různými metodami řízení. Začínali jsme tradičním způsobem, kdy byly každé ráno předávány úkoly a kladl se důraz na jejich striktním plnění. Přechod k agilnímu řízení přinesl větší svobodu a zodpovědnost pro každého. Lidé jsou v takovém prostředí spokojenější a motivovanější, více se usmívají. V agilu je každý svým pánem. Tým si může pracovat na věcech, které jim jsou blízké a baví je.

Jsem rád, že nefungujeme stylem: „tady máš rozkaz a makej.“ Spolupráce s interními zadavateli je teď totiž mnohem efektivnější. Už to není jen o tom, splnit zadání a přesunout se k dalšímu úkolu. Dnes je to o vzájemné komunikaci, porozumění a spolupráci mezi IT a business týmem.

 „V agilu je každý svým pánem. Tým si může pracovat na věcech, které jim jsou blízké a baví je.“

Zajímá vás práce v IT?

Jako Domain lead máš hodně různorodé práce, jak odpočíváš? Co děláš ve svém volném čase?

Když nejsem v práci, často mě najdete na kole nebo v bazénu. Kromě sportu si rád zapnu Xbox a hraji hry. Spousty svého volného času také věnuji svým dvěma dětem. Společně chodíme na výlety a užíváme si čas spolu.

 

Mrkněte také na další příběhy zaměstnanců Spořky