Jaká byla vaše kariérní cesta před Spořkou?
Julie Rytířová: Mám přes dvacet let zkušeností v marketingovém výzkumu a zákaznické zkušenosti (CX), a to od agenturní práce až po velké firmy jako Česká spořitelna nebo Tetra Pak. Moje specializace zahrnuje nastavování výzkumných strategií, řízení projektů, rozvoj CX nástrojů a designování produktů i procesů na míru zákazníkům. Česká spořitelna mi nabídla řadu výzev – od školení kolegů ve výzkumných nástrojích až po projekt George pro děti, speciální verzi George pro klienty do 14 let. Moje práce se vždy opírá o důkladné porozumění zákaznickým potřebám a jejich přetavení do konkrétních zlepšení. Vášeň pro CX mě pohání k hledání nových cest, jak prostřednictvím dat, výzkumu a empatie zlepšovat svět kolem sebe.
Marie Strouhalová: Původně jsem cílila na makroekonomii, ale při studiu na Masarykově univerzitě a práci na Maltě jsem si uvědomila svůj zájem o technologie a uživatelské systémy. A právě tam to celé začalo. 😊 V posledním ročníku jsem nastoupila do Komerční banky a po studiu zamířila do consultingové společnosti, která mi umožnila alokaci v České Spořitelně na projektu George. V té době ještě nebyl veřejně známý a jsem vděčná, že jsem mohla být u jeho začátků. Postupně jsem si vyzkoušela grafiku, business zadání, analýzu, testování i programování. Dnes jako Analytický chapter lead rozvíjím kolegy i přístup k analýze a díky spolupráci s naší matkou Erste mám možnost učit se i za hranicemi České republiky.
CX (Customer Experience):
Zákaznická zkušenost, tedy celkový dojem, který zákazník má z interakce s firmou, včetně všech jejích produktů a služeb. CX nástroje slouží k měření a zlepšování této zkušenosti.
Chapter lead:
Vedoucí týmu odborníků na určitou oblast (např. analytici, vývojáři). Zodpovídá za jejich profesní rozvoj a koordinaci v rámci firmy.
Jak vznikla myšlenka George pro děti?
JR: Nápad na George pro děti existoval v České spořitelně docela dlouho, dětskou klientelu považujeme za významnou už jen proto, že v současnosti je to v České republice cca 850 tis. dětí. Díky rozsáhlé Discovery fázi se nápad cizeloval a prezentoval Boardu v Erste, kde došlo k odsouhlasení tohoto řešení pro všechny země Erste a tak se započala UXová a vývojová část projektu. Jako první se George pro dětskou klientelu vyvíjel pro Rumunský trh, Česká republika následovala hned po něm.
„Vášeň pro CX mě pohání k hledání nových cest, jak prostřednictvím dat, výzkumu a empatie zlepšovat svět kolem sebe.“
Jak George pro děti vlastně funguje?
JR: Chceme u dětí díky jednoduchému a hravému designu George podněcovat zdravé finanční návyky a zároveň zvyšovat jejich zájem o finanční zdraví. Děti mohou snadno vkládat peníze na spořicí účet, čímž podporujeme návyk odkládání peněz. Děti mají také možnost dovědět se zajímavosti ze světa financí díky fun facts umístěným na přehledu. Znalosti z oblasti financí podporujeme také produktovými tutoriály, které dětem hravou formou vysvětlují význam jednotlivých produktů. Hravý design George pro děti je umocněn atraktivními animacemi, které přizpůsobujeme různým obdobím v roce. Jednou z nich je například interaktivní velikonoční hra spočívající v lovu vajíček v aplikaci. Děti mají také snadný přístup ke správě karty a její dočasné blokaci. Rodičům nabízíme jako jediní na trhu speciální funkcionalitou možnost skrývat či zobrazovat dětem dlouhodobé spořicí produkty.
Jaké největší výzvy byly nebo jsou s tímto projektem spojené?
JR: Jednou z největších výzev byla především ta technologická, ale o tom vám více poví Maruška.
MS: Takové hlavní výzvy vidím dvě. První souvisí s tím, že George je grupové řešení pro všechny země Erste. Frontend vyvíjený v Erste musí vyhovět různým technologiím, systémům, produktům i strategiím jednotlivých zemí. Najít řešení, které splní očekávání všech a zároveň naplní původní businessový účel, je proto velká výzva. Druhá výzva souvisí více s naší lokální stranou – přinést nové funkčnosti George pro děti a zároveň neohrozit fungování „dospěláckého“ George, protože oba využívají stejné aplikace. To si vyžádalo úpravy klíčových aplikací i tvorbu nových rozhraní. Asi nedokážu zhodnotit, která z výzev byla zajímavější, ale s jistotou dokážu říci, že obě jsem si užívala a že nás opět posunuly o kousek dopředu.
„Asi nedokážu zhodnotit, která z výzev byla zajímavější, ale s jistotou dokážu říci, že obě jsem si užívala a že nás opět posunuly o kousek dopředu.”
Nastal v průběhu vývoje nějaký fail? Pokud ano, můžete ho popsat?
JR: Fail snad ani ne, ale samozřejmě jsme se setkávaly s tím, že témata bobtnala a věci byly mnohem komplexnější, a proto se dodávky opožďovaly.
MS: Nemyslím si, že by nastal nějaký přímo fail. Jak jsem zmiňovala výše, a i teď Julie, bylo zde spousta technických požadavků a omezení plynoucích z množství zainteresovaných stran a systémů, samozřejmá podmínka, kdy změny nesmí ohrozit „dospěláckého“ George, a i rozsáhlé business požadavky na George pro děti. A taková kombinace v určitých případech vedla i k větší časové náročnosti.
Zajímá vás práce v IT?
Proč je podle vás důležité učit děti finanční gramotnosti už od útlého věku?
JR: S finančním vzděláváním dětí je ideální začít už v raném věku, kdy si začínají všímat světa kolem sebe a učí se základní návyky. I pro finanční gramotnost platí totiž, že to, co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš a že kuj železo, dokud je žhavé. 😊 A tak sázíme na to, že čím dříve si děti zdravé finanční interakce osvojí, tím silnější bude jejich finanční zdraví i v dospělosti.
MS: Já bych k tomu ještě doplnila dvě věci. V dnešní době se děti čím dál dříve dostávají do digitálního světa, který je více anonymní a dá se říci rychlejší. Zároveň, bohužel, prudce stoupá počet finančních podvodů různého typu. Bohužel, data nám ukazují, že i dospělí a zkušení se stávají oběťmi těchto podvodů. O to více bychom měli edukovat děti, aby takové podvody dokázaly rozpoznat a ubránit se jim.
„Otevřený přístup a trpělivé vysvětlování pak pomáhají dětem stát se finančně uvědomělými dospělými.“
Máte nějaké rady pro rodiče, pokud se jedná o finance a finanční gramotnost jejich dětí?
JR: Rodiče by měli jít příkladem a srozumitelně svým dětem vysvětlovat, jak fungují peníze – odkud přicházejí, kam mizí a proč je důležité si část odkládat. Skvělým nástrojem jsou i praktické situace: dávat dítěti pravidelné kapesné, zapojit ho do jednoduchého plánování nákupů nebo společně vytvářet rozpočet na menší výdaje. Tím se přirozeně učí odpovědnosti a hodnotě peněz. Klíčové je ale také nastavovat jasná pravidla, třeba v otázce půjček, aby dítě pochopilo, že finanční závazky je nutné dodržovat. Otevřený přístup a trpělivé vysvětlování pak pomáhají dětem stát se finančně uvědomělými dospělými.