Katko, ve Spořce pracuješ už několik let. Co tě k práci v bance přivedlo?
V podstatě úplná náhoda. Hledala jsem před lety práci ve vzdělávání a procházela hned několika různými pohovory. Ve Spořce jsem si od první chvíle připadala nesmírně příjemně – vypadalo to spíš jako na kávě s kamarádkami než jako na klasickém pohovoru. V ten okamžik jsem si říkala – jestli je tu takhle nastavená firemní kultura, tak tady chci pracovat. 😊 Nakonec to tak opravdu dopadlo a už jsem v bance 9. rokem. Když se pak v době covidové otvírala pozice specialistky péče o zdraví, absolvovala jsem výběrové řízení pouze on-line a s mou nadřízenou, manažerkou zdraví Pavlou Mendlovou, jsem se viděla poprvé naživo až po několikaměsíční spolupráci. 😊
Co tě na práci u nás nejvíc baví a naplňuje?
Určitě časová flexibilita, firemní kultura, možnosti osobního rozvoje a rozmanitost práce. Zní to sice jako klišé, ale ve Spořce existuje opravdu spousta možností, kam se profesně posunout. Máme výborně dostupné nejrůznější vzdělávací platformy, které ráda využívám. Co mě ale nejvíc baví, je vzájemná spolupráce napříč bankou. Na své pozici denně potkávám mnoho zajímavých a inspirativních lidí, díky kterým si mohu stále rozšiřovat obzory.
„Centru zdraví máme k dispozici i služby masérů, fyzioterapeutů, optometristů a nutriční poradkyně.“
Ve Spořce máš na starosti organizaci firemního Centra zdraví. Můžeš nám přiblížit, co to vlastně znamená a jaké služby ordinace nabízí?
V Centru zdraví nabízíme zcela zdarma prémiovou zdravotní péči všem našim zaměstnancům. V budově v Olbrachtově ulici máme k dispozici vlastní moderní prostory se dvěma čekárnami, InBody přístrojem nebo třeba masážním křeslem. U několika praktických lékařů, kteří zde mají vlastní ordinaci, se mohou zaregistrovat jak zaměstnanci, tak jejich rodinní příslušníci. Velkou výhodou je to, že i po případném odchodu ze Spořky jim tento praktický lékař zůstává.
Centrum zdraví máme na starosti s kolegyní Pavlou Mendlovou. Pavla je lékařka, stará se tedy o odborné záležitosti a nastavení péče i preventivních programů. Já jsem její pravá ruka a mám na starosti technické věci ohledně provozu, nastavování procesů nebo třeba komunikace.
A co znamená prémiová zdravotní péče? Objednávání na konkrétní hodinu, dostatek času na konzultaci, využití telemedicíny včetně videohovorů s lékařem a případně i zajištění objednávání na následná specializovaná vyšetření indikovaná dle potřeby. V Centru zdraví máme k dispozici i služby masérů, fyzioterapeutů, optometristů a nutriční poradkyně.
Co bylo impulsem pro otevření Centra zdraví?
Z interních dotazníků spokojenosti zaměstnanců nám před nějakou dobou vyšlo, že mnoha kolegům chybí kvalitní lékařská péče, konkrétně praktický lékař, kterého by měli blízko a měli s ním dobré vztahy. Ve Spořce věříme, že to nejdůležitější, co máme, jsou spokojení lidé – a to nejdůležitější, co mají oni, je jejich zdraví. Klíčem k tomu jsou hlavně preventivní prohlídky, které aktivně podporujeme.
Nezůstáváme ale jen u zaměstnanců na centrále, kde sídlí Centrum zdraví. Do regionů pravidelně posíláme fyzioterapeuty, kteří se věnují našim bankéřům. Kolegové tak mohou cvičit klasicky nebo si díky VR brýlím vyzkoušet třeba protažení v digitální japonské zahradě. Každý region má své pásy Kardi AI na měření srdečních aritmií, měřiče tlaku a InBody přístroje. V klientském centru se nám velmi osvědčila relaxační virtuální realita – díky brýlím se mohou zaměstnanci na pár minut přesunout třeba k moři a trochu si odpočinout.
Ordinace je otevřená nejen zaměstnancům, ale i jejich rodinám. Proč jste zvolili právě tento model?
Zjistili jsme, že ne vždy je pro zaměstnance snadné sehnat kvalitní lékařskou péči nejen pro sebe, ale i pro své blízké. Zároveň je lepší, když lékař zná celou rodinnou anamnézu a může tak dělat kvalifikovaná rozhodnutí. V neposlední řadě to šetří čas celé rodině – preventivní prohlídky nebo očkování lze zvládnout v jednom termínu a na jednom místě pro všechny rodinné příslušníky.
Pro sebe i své blízké zaměstnanci hojně využívají i službu uLékaře - digitální poradnu, kam se obracejí se zdravotními dotazy. Poradna funguje 24/7. Zároveň jim tato služba pomáhá i k nalezení vhodného specialisty a k objednání se, čímž šetří čas a energii.
„Máme zde i speciální relaxační místnost, kde si zaměstnanci mohou užít 20 minut nerušeného odpočinku na masážním křesle.“
Jaké specialisty mohou zaměstnanci v rámci ordinace využít? S čím lidé nejčastěji přicházejí?
Nejčastěji jsou to bolesti zad a krční páteře, což je způsobeno sedavým způsobem zaměstnaní. Z tohoto důvodu u nás máme mimo praktiků k dispozici i specialisty – konkrétně fyzioterapeuty s různými zaměřeními a nevidomé maséry. Lidé se na nás obrací i se zrakovými potížemi, proto nabízíme i služby optometristů. Jak už jsem zmínila, kolegové mohou využít i konzultaci s nutriční terapeutkou. Přímo v Centru je dispozici přístroj InBody pro měření tuku a svalové hmoty v těle.
Dále zde máme speciální relaxační místnost, kde si zaměstnanci mohou užít 20 minut nerušeného odpočinku na masážním křesle a u toho na velké obrazovce sledovat krb, zpěv ptáků nebo šumění moře.
Co podle tebe zaměstnancům Centrum zdraví přináší? Máš nějakou zajímavou zpětnou vazbu od kolegů?
Pozitivních zpětných vazeb je opravdu hodně. Nejvíce kolegové oceňují odborný a vstřícný přístup, objednávání na čas a obecně nadstandardní služby. Určitě i to, že si ušetří spoustu času a stresu. Jelikož Spořka funguje v režimu flexibility, je možné si na masáž zajít během pracovní doby a strávený čas si poté v práci nahradit. Služby masérů, fyzioterapeutů a výživové poradkyně si zaměstnanci platí sami, ale máme nastavené zvýhodněné ceny. Navíc je možné tyto aktivity uhradit pomocí bodů z Cafeterie, na což sbíráme také velmi pozitivní ohlasy.
Pro zajímavost uvedu i jednu negativní zpětnou vazbu. Kolega si stěžoval, že v ordinaci strávil mnohem déle času, než předpokládal. Alokoval si totiž dle předchozích zkušeností od bývalého praktika pouze 15 minut na klasickou preventivní prohlídku. V Centru zdraví byl ale vyšetřován mnohem pečlivěji a důkladněji, což vedlo k tomu, že v ordinaci strávil více času a přišel kvůli tomu pozdě na meeting. 😊
Co podle tebe zaměstnancům Centrum zdraví přináší? Máš nějakou zajímavou zpětnou vazbu od kolegů?
Pozitivních zpětných vazeb je opravdu hodně. Nejvíce kolegové oceňují odborný a vstřícný přístup, objednávání na čas a obecně nadstandardní služby. Určitě i to, že si ušetří spoustu času a stresu. Jelikož Spořka funguje v režimu flexibility, je možné si na masáž zajít během pracovní doby a strávený čas si poté v práci nahradit. Služby masérů, fyzioterapeutů a výživové poradkyně si zaměstnanci platí sami, ale máme nastavené zvýhodněné ceny. Navíc je možné tyto aktivity uhradit pomocí bodů z Cafeterie, na což sbíráme také velmi pozitivní ohlasy.
Pro zajímavost uvedu i jednu negativní zpětnou vazbu. Kolega si stěžoval, že v ordinaci strávil mnohem déle času, než předpokládal. Alokoval si totiž dle předchozích zkušeností od bývalého praktika pouze 15 minut na klasickou preventivní prohlídku. V Centru zdraví byl ale vyšetřován mnohem pečlivěji a důkladněji, což vedlo k tomu, že v ordinaci strávil více času a přišel kvůli tomu pozdě na meeting. 😊
Hledáme další nové talenty!
V poslední době se hodně mluví i o péči o duševní zdraví nebo třeba prevenci syndromu vyhoření. Věnujete i těmto tématům?
Určitě ano, právě z tohoto důvodu jsme vytvořili Program psychologického a právního poradenství (tzv. 4P). Je striktně anonymní a Spořka ani nezjistí, že ho daný zaměstnance využil. Kolegové si mohou domluvit až 6 sezení s psychoterapeutem ročně – on-line nebo osobně. Dostupnost je po celé republice ve všech krajských městech. Nabízíme krátké objednací doby, protože především u problémů s duševním zdravím je důležitá včasná pomoc a všichni víme, že čekací doba u klasických psychologů a psychiatrů je někdy i několik měsíců. Zaměstnanci mají k dispozici i krizovou linku.
Podobně funguje i právní poradenství – jakýkoliv dotaz právního charakteru můžou kolegové jednoduše poslat emailem a právník je poté kontaktuje s odpovědí.
Máte s kolegyní z týmu plán, kam službu do budoucna dál posunout?
Pro novou centrálu, která se staví na Smíchově, plánujeme poměrně velké rozšíření Centra zdraví – chceme zaměstnancům zpřístupnit služby dalších specialistů. Největší poptávku máme nyní po zubařích a dentální hygieně, po kožních lékařích a také pediatrech. Důležitou součástí bude využívání moderních technologií, např. již zmíněný kontinuální monitoring EKG pro screening srdečních arytmií pomocí Kardi AI nebo cílená fyzioterapie ve virtuální realitě.
Ordinace je jen jeden z mnoha benefitů, které Spořka nabízí. Jaké další výhody ty osobně ráda využíváš a proč?
Ráda využívám službu uLékaře, která je i kolegy výborně hodnocená. Ušetřím tím spoustu času a starostí – nedávno jsem hledala praktika pro dceru a sestra ze služby uLékaře mi nabídla hned 3 dostupné lékaře v okolí našeho bydliště. Dále ráda využívám slevy v naší Cafeterii. Ve složce Zdravá Spořka je nabídka mnoha služeb za velmi výhodné ceny.