Kateřina Šťastná: Chuť se neustále učit je nejlepší výbava pro #silnější budoucnost

Saša: Často si ani neuvědomujeme, že naše aplikace používají tisíce lidí 

22. 05. 2025

6 minut

Katka Šťastná působí ve Spořce v týmu Learning & Knowledge Hub, kde se zabývá vzděláváním zaměstnanců. Rozvoj je její velkou vášní, které se aktivně věnuje přes 20 let. V našem rozhovoru prozradila, jak ve Spořce rozpoznáváme různorodé silné stránky, jak díky tomu společně budujeme #silnější týmy a jak nám může ve vzdělávání pomoct neurověda i umělá inteligence. 

Co tě vedlo k tomu spojit svou kariéru právě se Spořkou?

Spořku jsem vnímala jako velkého zaměstnavatele, který nabízí spoustu možností rozvoje, a to mě lákalo. Prostě jsem chtěla hrát na velkém hřišti. 😊 Navíc je tady spousta specifických pozic, které jinde nenajdete. Nastupovala jsem do Spořky na pozici Kouč pro hypoteční centra. Nadchlo mě, že budu poznávat spoustu nových lidí, budu v terénu a v pohybu. A to se naplnilo – jeden den jsem měla školení v Klatovech a druhý den schůzku v Liberci. 😊 Dnes vedu tým Learning Journey Expertů a jsem pořád stejně nadšená z lidí i z práce – pestrost i pracovní nasazení je tu totiž ještě větší.

„Prostřednictvím rozvoje pomáháme lidem, aby byli lépe připraveni na budoucnost, zvládali různé nástrahy a byli spokojenější.“

Co tě na oblasti rozvoje a vzdělávání nejvíc naplňuje?

Vzdělávání je pro mě hnací motor. Jsem si jistá, že v dnešní rychle se měnící době se bez učení se novým věcem neobejdeme. Prostřednictvím rozvoje pomáháme lidem, aby byli lépe připraveni na budoucnost, zvládali různé nástrahy a byli spokojenější. Věřím tomu, že vzdělávání je celoživotní proces, díky kterému zůstaneme relevantní i v době AI a nových technologií. Zájem o vlastní rozvoj a chuť učit se jsou podle mě opravdu klíčové dovednosti budoucnosti. Ne náhodou v našem Learning & Knowledge Hubu tvrdíme, že učit se je silnější než vědět.

Jak Spořka všeobecně přistupuje ke vzdělávání svých zaměstnanců?

Rozvoj ve Spořce stavíme na principech učící se organizace. Pro lepší pochopení ráda používám metaforu s výpravou do hor. Na tu se nepřipravíte v teple domova nebo u počítače. Terén je vaším nejlepším trenérem. A stejně jako tým horolezců se i my musíme neustále v praxi učit nové techniky a strategie, abychom byli schopni čelit výzvám, které se nedají předvídat. Horolezci uspějí jen tehdy, když spolupracují, navzájem se motivují a okamžitě sdílejí, co se po cestě dozvěděli.  
Stejné principy se snažíme aplikovat při vzdělávání zaměstnanců i my. Každý od nás dostane tipy, čím se vybavit, na co se po cestě zaměřit, co se o sobě dozvědět a co konkrétního se naučit. Ze vzdělávací nabídky si pak každý z kolegů může vybrat, co ho bude bavit a kde získá ten nejlepší výhled pro sebe i svůj tým.

V poslední době firmy hodně investují do rozpoznávání talentů, je to ve Spořce stejné?

Ano. Máme pro to dokonce další důležité interní heslo: říkáme, že znát „se” je důležitější než znát „to”.  Věříme tomu, že čím víc si lidé uvědomují své silné stránky, tím jsou úspěšnější a také spokojenější. Proto chceme všem zaměstnancům ve Spořce umožnit, aby poznali své talenty a mohli je dál rozvíjet.

Gallup CliftonStrenghts test:

Základním nástrojem této metody je online test talentů CliftonStrengths, který se skládá ze 177 otázek a následné individuální konzultace výsledků. Test se zaměřuje na 34 talentů, které jsou rozděleny do 4 hlavních skupin (domén): strategická, vztahová, ovlivňovací a realizační.

Jaké metody testování využívá Spořka pro zjišťování talentů svých lidí a jak s výsledky dále pracuje?

Využíváme test Gallup CliftonStrengths, za kterým stojí více jak 70 let výzkumu a prošlo jím přes 32 milionu lidí. Každý, kdo ve Spořce projde testem, obdrží několikastránkovou zprávu, kde jsou popsány jeho nejsilnější talenty. K tomu navíc získá nárok na 90minutovou konzultaci s interním specialistou, který testovanému na příkladech ukáže, jak využívat tyto talenty v praxi a jak je dál rozvíjet. Pro zájemce máme připravené různé semináře, kde se mohou o rozvoji svých silných stránek dozvědět víc. Nabízíme i speciální týmové workshopy, o které je velký zájem. Díky nim se týmy nejen lépe poznají, ale naučí se prostřednictvím jednotlivých talentů lépe spolupracovat a komunikovat.

Dají se různé talentové testy využít i jako jeden z nástrojů při náboru? 

Určitě by talentový test neměl hrát rozhodující roli při výběru zaměstnanců. Využíváme ho spíše doplňkově u specifických pozic. Pokud se například manažer nemůže rozhodnout mezi dvěma skvělými kandidáty, test talentů mu napoví, jak daný člověk do týmu zapadne nebo co nového může týmu nabídnout.

Hledáme další nové talenty!

Jaký největší přínos všeobecně pro firmu má, když zná specifické talenty svých zaměstnanců?

Společnost Gallup provedla průzkum u 183 000 týmů. Z výsledků vyšlo jasně najevo, že u pracovních týmů, jejichž členové se zaměřili na své silné stránky, došlo ke zvýšení prodejů a zisku a zároveň i ke snížení fluktuace. My ve Spořce zatím toto testujeme relativně krátce, ale už teď máme ohlasy od manažerů, že jim „Gallup” pomohl zvýšit motivaci jejich lidí a chuť se rozvíjet. V protestovaných týmech došlo také ke zlepšení komunikace.

Skládala jsi ty osobně svůj tým tak, aby se talenty jednotlivých členů dobře doplňovaly? Jaké okruhy talentů jsou v tvém týmu nejvíc zastoupené?

Ráda s nadsázkou říkám, že mám nejvíc diverzifikovaný tým ve Spořce. 😊 Ale skromně musím dodat, že jsem ho neskládala já. Pokud však hledám někoho nového do týmu, tak se kandidátů ptám na jejich silné stránky. Je pro mě důležité, aby náš budoucí kolega mohl své talenty v týmu využít a dál je rozvíjet. Vím, že ho pak práce bude víc bavit, jeho odlišné silné stránky tým doplní a zároveň mu nabídnou novou perspektivu.

V týmu mám nejvíce zastoupené talenty Learner, Relator a Achiever. Všichni se rádi učíme nové věci, budujeme hluboké vztahy a jsme produktivní, chceme za sebou vidět výsledky. Tyto tři talenty jsou skvělá deviza pro práci ve vzdělávání. Jen si občas musíme dát pozor, aby se z nás nestali workoholici 😊.

„Při tvorbě rozvojových programů se už řadu let opíráme o neurovědy.“

Věnuješ se i tvorbě rozvojových programů pro různé skupiny zaměstnanců. Jaké jsou nyní nejnovější trendy ve firemním vzdělávání?

Při tvorbě rozvojových programů se už řadu let opíráme o neurovědy. Víc přemýšlíme o tom, jak funguje lidský mozek a jak se lidé co nejefektivněji učí. Stačí například do práce zavést drobné návyky jako meetingy při chůzi, příprava před brainstormingem nebo reflexe po odvedeném projektu. A naše hlava hned bude pracovat s větším nadšením i lehkostí. I proto jsou teď v rámci rozvoje trendem kratší formáty. Školení, kde dva dny stojí lektor u tabule a chrlí teorii, v naší rozvojové nabídce nenajdete. Rádi pracujeme s různými formami, které kombinujeme: v rámci přípravy si například nastudujete e-learning, pak se zúčastníte půldenního tréninku, který probíhá osobně s lektorem, a na závěr vás čeká online follow-up, kde s ostatními sdílíte, co jste se naučili. Hodně se teď zaměřujeme na komunitní rozvoj, umožňujeme lidem sdílet své know-how třeba v rámci „master mind” skupin nebo mentoringu. A nesmím zapomenout na AI. Testujeme teď konverzační agenty, kteří nám také umí pomoct s rozvojem.

Máš nějaká oblíbená témata, kterým ve vzdělávání věnuješ a třeba je i sama školíš? 

Pro mě je takové ústřední téma motivace. Zajímám se o to, co nás motivuje k rozvoji a co jsou naopak bariéry, které nás brzdí nebo nás mohou úplně zastavit. Promítám to do práce se silnými stránkami. A mám svoje autorské školení „Jak vést rozhovory o rozvoji”, které je právě na motivaci postavené.

Využíváš široké nabídky vzdělávání od Spořky i sama pro sebe? Pokud ano, jaký zajímavý kurz nebo školení jsi v poslední době absolvovala? 

Nedávno jsem například absolvovala praktický webinář Copilot v Excelu. Ale zcela bez nadsázky – já se ve Spořce učím každý den. Mám kolem sebe spoustou skvělých kolegů profesionálů, kteří mě neustále překvapují a jsou pro mě inspirací. Jak už jsem zmínila – terén je nejlepší trenér a učení se novým věcem je pro mě nejsilnějším zdrojem motivace. Věřím, že právě to je cesta, jak dosáhnout cílů, ať už jsou jakkoli vysoko.

Mrkněte také na další příběhy zaměstnanců Spořky