Kristýna: Na podvody jsme velice dobře školeni,
proto jsem po podezření neváhala a začala jednat

Saša: Často si ani neuvědomujeme, že naše aplikace používají tisíce lidí 

2. 2. 2023

5 minut

Superhrdiny vídáme převážně ve filmech. My máme to štěstí, že jednu takovou superhrdinku můžeme nazývat naší kolegyní. Neustále se snažíme klienty upozorňovat na možné podvodné praktiky zlodějů, kteří se snaží dostat k jejich penězům. Obětí podvodu se totiž nechtěně může stát každý z nás.

Dneska přicházíme s příběhem Kristýny Csókové, bankéřky, která díky své všímavosti při cestě na oběd takový podvod odhalila a klientce zachránila stovky tisíc korun. A my jsme na ni právem velice pyšní.  

Kristýno, jak si na podvod přišla?

Při cestě na nákup jsem u Bitcoinmatu zahlédla paní, která v ruce držela modrý sáček České spořitelny. Do takových sáčků klientům na pokladně vkládáme vybrané peníze. Hned mi blesklo hlavou, že by se mohlo jednat o podvod. Bitcoinmat totiž není oficiální úschovna žádné banky a zloději tuto praktiku využívají čím dál tím častěji. Příjemce peněz totiž není dohledatelný. A na podobné situace jsme velice dobře školeni. Neváhala jsem a paní oslovila.

Jak žena na tvé oslovení reagovala?   

Byla velice překvapená a ihned jsme zabředly do rozhovoru. Zajímalo mě, zda si je opravdu jistá, že chce všechny peníze do daného automatu vložit. Sdělila mi, že jí to přímo zástupce České spořitelny doporučil. Zjišťovala jsem, jak komunikace s údajným bankéřem probíhala. Když jsem zjistila, že komunikovali přes WhatsApp, bylo jasné, že se jedná o podvod.

Když jsem zjistila, že  komunikovali přes WhatsApp, bylo jasné, že se jedná o podvod."
 

Podvodník se představil jako zástupce ČS, co jí konkrétně sdělil?

Podvedenou klientku kontaktoval údajný zaměstnanec České spořitelny s tím, že došlo k napadení jejího bankovního účtu a její peníze jsou v ohrožení. Toto tvrzení potvrdil i údajný bezpečnostní technik.
Aby je zachránila, doporučil ji, všechny peníze vybrat a vložit je na rezervní účet do Bitcoinmatu. Následně ji poslal QR kódy pod kterými peníze do automatu vloží.

Ženě druhý den objednal taxíka na pobočku banky a dle jeho instrukcí vybrala z účtu skoro půl milionu korun. S finanční částkou se poté vydala do automatu na kryptoměnu. Kam bohužel před mým zásahem stihla vložit 120 000 korun.

Jak se situace vyvíjela dál?

Na základě mého doporučení paní přestala s druhou stranou komunikovat. Společně jsme vyrazily na pobočku a vložily peníze zpátky klientce na účet. Jednalo se o zhruba 380 000 korun. Klientce jsme také vysvětlili, jak komunikace se zástupcem ČS probíhá, aby se už nikdy nestala obětí takového podvodu. A nakonec jsme vše nahlásili na policii, která se celým případem dále zabývá.
 

Co bys doporučila klientům, aby nenaletěli zlodějům?

Buďte všímaví. Sledujte, jakou cestou s vámi údajný zástupce komunikuje. Neodpovídejte na podezřelé emaily a zprávy. A pokud si nejste jisti, zda jde o klamavé jednání, obraťte se na jakoukoliv pobočku České spořitelny, nebo na naši oficiální infolinku. Jsme tady pro vás a na podobné situace umíme reagovat.

„A pokud si nejste jisti, zda jde o klamavé jednání, obraťte se na jakoukoliv pobočku České spořitelny, nebo na naši oficiální infolinku."

Pokračujte dále