Marcela: Přechod z DON na CTS bych přirovnala k transplantaci srdce bez narkózy

Radek Obšil: Trh s hypotékami letos čeká velká jízda

1. července 2022

6 minut

Její oblastí jsou investice, finanční trhy, respektive systémy, ve kterých se o investice staráme. Konkrétně si můžete představit 800 000 klientů, nebo 5500 různých investičních nástrojů, anebo třeba 400 000 pravidelných investic do fondů měsíčně. O tom, co Marcela se svým týmem dokázala, u nás mluví i ostřílení kolegové s velkým respektem. Někteří to nazývají transplantací srdce s částečnou narkózou. Marcela upřesňuje, že spíš zcela bez narkózy.

Marcelo, jak jednoduše popsat, o co šlo?

Vzhledem k tomu, že se jedná o složitou a přísně regulovanou oblast investic, úplně jednoduše to nejde. Představte si, že Spořka zhruba dvacet let nabízí různé investiční produkty – nejčastěji podílové fondy, akcie, dluhopisy, prémiové vklady. Některé z prvních investičních produktů stále žijí (jako například akcie ČEZu zakoupené kdysi vaší maminkou), některé se proměnily v čase, ale také nám stále přibývají nové.

Aby všem klientům byl jejich majetek, jejich investice spravovány správně, potřebujeme systémy, ve kterých všechno, včetně celé historie, evidujeme. A to je obří balík informací, dat.

Vzpomínáte na T602 z hodin informatiky? Tak takhle nějak vypadalo prostředí systému, který jsme používali. Byl funkční, ale už zastaralý. Práce v něm byla zdlouhavá a zbytečně zatěžovala kolegy na pobočkách, od kterých ale přece chceme, aby se hlavně věnovali klientům. Potřebovali jsme prostě změnu. A velkou.

Co bylo největším oříškem?

Šlo nám hlavně o to, aby si klienti přechodu do nového systému ideálně ani nevšimli. Aby plynule dostávali vyplacené výnosy i správné informace o svých investicích, o svém majetku.

Představte si, že vám v takové chvíli v některé položce uteče desetinná čárka. Byť jen o jedno číslo doprava nebo doleva. Důsledky se okamžitě projeví na produktech tisíců klientů. Ať kladně nebo záporně, je to průšvih. A pak trvá i několik měsíců, než vše dohledáte a napravíte.

V průběhu samotné migrace nemůžete nic vrátit nazpět. Kdyby se cokoli nepovedlo, museli bychom úplně zastavit obchodování s cennými papíry klientů ČS. Škody by byly fatální.

Proto říkám, že to byla transplantace srdce za plného vědomí, nikoli v částečné narkóze.

Je něco, co nešlo podle plánu?

Ono samotné naplánování bylo dost problematické. Přechod na nový systém byl dlouhý proces, do kterého jsem naskočila až v průběhu, kdy už mu někteří kolegové věnovali hodně času a úsilí. Bylo ale zapotřebí některé části přehodnotit a některé úplně opustit, což není zrovna populární, a motivace lidí je v tu chvíli na bodě mrazu.

"Když si lidi opakovaně ověří, že platí, co se domluvilo, začnou vám důvěřovat a máte šanci jejich motivaci znovu nastartovat."

Co ti pomohlo tyto nesnáze zvládnout?

Hlavně upřímnost, říkat pravdu. Když si lidi opakovaně ověří, že platí, co se domluvilo, začnou vám důvěřovat a máte šanci jejich motivaci znovu nastartovat.

Podařilo se nám navíc sestavit skvělý tým seniorních odborníků s potřebným know-how, kteří úžasně spolupracovali a navzájem se podporovali.

Určitě ještě doporučuju vyhnout se lákavým zkratkám. Prostě je nepoužívat. A namísto nich se věnovat poctivé přípravě a plánování. Musíte odhadnout, co vás reálně čeká. Bylo by extrémně naivní a nezodpovědné jen doufat, že to prostě nějak dopadne.

Máš nějaké momenty, na které vzpomínáš vyloženě ráda?

Těch je celkem hodně a cítím obrovskou hrdost, když si je vybavím.

Bylo to dlouhé a vyčerpávající období, kdy jsme často upřednostňovali práci před vlastními rodinami, o volném čase vůbec nemluvě. Pracovali jsme ve dne, v noci, o víkendech. Ale náš tým spolupracoval naprosto neskutečně.

Například v jedné zásadní chvíli kolegovi přestala doma fungovat wi-fi, tak rychle sedl do auta a hasil situaci z benzinky.

Jinému kolegovi jsem urgentně volala zrovna v neděli v poledne. Samozřejmě nás nenechal ve štychu, jen pak poslal fotku vychladlé pečínky se zelím a domácími knedlíky.

Jirkovi Charouskovi jsem se pro změnu trefila do schůzky s naším představenstvem. On ale hned vyhodnotil, že je to vážné, a okamžitě nám pomohl.

Když přechod na CTS vrcholil a my migrovali data, v práci jsme i spali. Najednou se otevřely dveře, v nich stál člen našeho představenstva Pavel Kráčmar a se slovy: „S migrací vám víc nepomůžu, tak jsem přinesl aspoň tohle,” nám naservíroval chlebíčky a dortíky. Fotka, která tehdy vznikla zachycuje, jak si kolegiálně ustlal na jednom z našich polních lehátek.

"Když člověk naskočí do rozjetého vlaku, měl by věřit sám sobě a zbytečně neváhat s razantními kroky."

Jaké si odnášíš poučení? Udělala bys něco jinak?

I když to bylo opravdu náročné období, většinu věcí bych udělala stejně.

Odnáším si ale poznání, že když člověk naskočí do rozjetého vlaku, měl by věřit sám sobě a zbytečně neváhat s razantními kroky. S respektem jsem nějako dobu následovala rozhodnutí svých předchůdců a vše celkem dlouho vyhodnocovala. Dnes bych samozřejmě vysvětlovala a argumentovala, ale “řízla” bych hned.

Potvrdilo se mi, že naprosto zásadní je důvěra ostatních. Můj šéf IT David Marek je odborníkem hlavně v oblasti IT, v oblasti investic méně, ale věřil mi a nechal mě udělat nepříjemné škrty. Pavel Kráčmar a Roman Choc naopak znají oblast investic skvěle, ale s vědomím, že projekt nemůže řídit několik lidí najednou, plně respektovali má rozhodnutí. Právě díky důvěře, kolegů a nadřízených, jsme migraci zvládli tak úspěšně.

Oslavili jste to?

Oslavili jsme to společným pohodovým pobytem v lázních s procedurami a masážemi. Chtěli jsme, aby se pro změnu někdo staral o kolegy. Zúčastnila se zhruba půlka týmu a pro ty, co zrovna nemohli, jsme s Patrikem Jeřábkem domluvení na kompenzaci, protože uznání a odměnu si zaslouží opravdu všichni.

Úspěšný projekt je za vámi. Čemu se budete věnovat teď?

Neustále se snažíme pomoct našim kolegům na pobočkách, aby jim systémy co nejvíc šetřily čas a zbytečně je nezatěžovaly, takže nás čeká další simplifikace.

Také chystáme výplatu dividend s využitím BankID – peníze na účtu na tři kliky. To je skvělá novinka pro klienty a zároveň další ulehčení pro pobočkovou síť.

Prostoru pro další zlepšování vidím hodně. Jsem ráda, že představenstvo, konkrétně Martin Kobza, tolik podporuje celkovou digitalizaci Spořky.

Pokračujte dále