Co bylo největším oříškem?
Šlo nám hlavně o to, aby si klienti přechodu do nového systému ideálně ani nevšimli. Aby plynule dostávali vyplacené výnosy i správné informace o svých investicích, o svém majetku.
Představte si, že vám v takové chvíli v některé položce uteče desetinná čárka. Byť jen o jedno číslo doprava nebo doleva. Důsledky se okamžitě projeví na produktech tisíců klientů. Ať kladně nebo záporně, je to průšvih. A pak trvá i několik měsíců, než vše dohledáte a napravíte.
V průběhu samotné migrace nemůžete nic vrátit nazpět. Kdyby se cokoli nepovedlo, museli bychom úplně zastavit obchodování s cennými papíry klientů ČS. Škody by byly fatální.
Proto říkám, že to byla transplantace srdce za plného vědomí, nikoli v částečné narkóze.
Je něco, co nešlo podle plánu?
Ono samotné naplánování bylo dost problematické. Přechod na nový systém byl dlouhý proces, do kterého jsem naskočila až v průběhu, kdy už mu někteří kolegové věnovali hodně času a úsilí. Bylo ale zapotřebí některé části přehodnotit a některé úplně opustit, což není zrovna populární, a motivace lidí je v tu chvíli na bodě mrazu.
"Když si lidi opakovaně ověří, že platí, co se domluvilo, začnou vám důvěřovat a máte šanci jejich motivaci znovu nastartovat."
Co ti pomohlo tyto nesnáze zvládnout?
Hlavně upřímnost, říkat pravdu. Když si lidi opakovaně ověří, že platí, co se domluvilo, začnou vám důvěřovat a máte šanci jejich motivaci znovu nastartovat.
Podařilo se nám navíc sestavit skvělý tým seniorních odborníků s potřebným know-how, kteří úžasně spolupracovali a navzájem se podporovali.
Určitě ještě doporučuju vyhnout se lákavým zkratkám. Prostě je nepoužívat. A namísto nich se věnovat poctivé přípravě a plánování. Musíte odhadnout, co vás reálně čeká. Bylo by extrémně naivní a nezodpovědné jen doufat, že to prostě nějak dopadne.
Máš nějaké momenty, na které vzpomínáš vyloženě ráda?
Těch je celkem hodně a cítím obrovskou hrdost, když si je vybavím.
Bylo to dlouhé a vyčerpávající období, kdy jsme často upřednostňovali práci před vlastními rodinami, o volném čase vůbec nemluvě. Pracovali jsme ve dne, v noci, o víkendech. Ale náš tým spolupracoval naprosto neskutečně.
Například v jedné zásadní chvíli kolegovi přestala doma fungovat wi-fi, tak rychle sedl do auta a hasil situaci z benzinky.
Jinému kolegovi jsem urgentně volala zrovna v neděli v poledne. Samozřejmě nás nenechal ve štychu, jen pak poslal fotku vychladlé pečínky se zelím a domácími knedlíky.
Jirkovi Charouskovi jsem se pro změnu trefila do schůzky s naším představenstvem. On ale hned vyhodnotil, že je to vážné, a okamžitě nám pomohl.
Když přechod na CTS vrcholil a my migrovali data, v práci jsme i spali. Najednou se otevřely dveře, v nich stál člen našeho představenstva Pavel Kráčmar a se slovy: „S migrací vám víc nepomůžu, tak jsem přinesl aspoň tohle,” nám naservíroval chlebíčky a dortíky. Fotka, která tehdy vznikla zachycuje, jak si kolegiálně ustlal na jednom z našich polních lehátek.
"Když člověk naskočí do rozjetého vlaku, měl by věřit sám sobě a zbytečně neváhat s razantními kroky."
Jaké si odnášíš poučení? Udělala bys něco jinak?
I když to bylo opravdu náročné období, většinu věcí bych udělala stejně.
Odnáším si ale poznání, že když člověk naskočí do rozjetého vlaku, měl by věřit sám sobě a zbytečně neváhat s razantními kroky. S respektem jsem nějako dobu následovala rozhodnutí svých předchůdců a vše celkem dlouho vyhodnocovala. Dnes bych samozřejmě vysvětlovala a argumentovala, ale “řízla” bych hned.
Potvrdilo se mi, že naprosto zásadní je důvěra ostatních. Můj šéf IT David Marek je odborníkem hlavně v oblasti IT, v oblasti investic méně, ale věřil mi a nechal mě udělat nepříjemné škrty. Pavel Kráčmar a Roman Choc naopak znají oblast investic skvěle, ale s vědomím, že projekt nemůže řídit několik lidí najednou, plně respektovali má rozhodnutí. Právě díky důvěře, kolegů a nadřízených, jsme migraci zvládli tak úspěšně.
Oslavili jste to?
Oslavili jsme to společným pohodovým pobytem v lázních s procedurami a masážemi. Chtěli jsme, aby se pro změnu někdo staral o kolegy. Zúčastnila se zhruba půlka týmu a pro ty, co zrovna nemohli, jsme s Patrikem Jeřábkem domluvení na kompenzaci, protože uznání a odměnu si zaslouží opravdu všichni.
Úspěšný projekt je za vámi. Čemu se budete věnovat teď?
Neustále se snažíme pomoct našim kolegům na pobočkách, aby jim systémy co nejvíc šetřily čas a zbytečně je nezatěžovaly, takže nás čeká další simplifikace.
Také chystáme výplatu dividend s využitím BankID – peníze na účtu na tři kliky. To je skvělá novinka pro klienty a zároveň další ulehčení pro pobočkovou síť.
Prostoru pro další zlepšování vidím hodně. Jsem ráda, že představenstvo, konkrétně Martin Kobza, tolik podporuje celkovou digitalizaci Spořky.