Pavla Mendlová: Úsměv je pozitivní nákaza, kterou moc ráda pomáhám šířit!

1. června 2021

7 minut

Kolik znáte společností, které mají vlastního manažera zdraví? My máme! Jmenuje se Pavla Mendlová a říkáme, že je to “naše spořková paní doktorka”. Pavla je kvůli covidu už rok v jednom kole, ale i tak pro nás chystá nějaké novinky, abychom byli všichni zdraví a usměvaví.

Pavlo, jsi ve Spořce něco přes rok. Jak bys to období popsala?

Nejspíš jako dobu velkých změn a převratů. Nastoupila jsem s vizí, že budu zastřešovat komplexní zdravotní péči. S pandemií se ale všechno změnilo. V tu chvíli jsem byla vděčná za své předchozí pracovní zkušenosti s epidemiologií a prevencí infekčních onemocnění. Rychle jsem začala zjišťovat, co je potřeba zajistit pro naše kolegy, aby byli v bezpečí a posléze, aby se bezpečně mohli vrátit ke své práci.

Dá se tedy říct, že tvůj start ve Spořce byl ve znamení rychlé adaptace a řešení nečekané situace?

Přesně tak. Byla to úplně nová situace, se kterou nikdo neměl zkušenosti. Ale bylo jasné, že je to vážné a není na co čekat. Spořka reagovala rychle. Od začátku pandemie byl ustanovený krizový tým, který má po celou dobu velkou podporu boardu a je jednou z klíčových součástí úspěšného spořitelního zvládání pandemie.

Co všechno jste v souvislosti s covidem řešili?

I přes chaotickou a velmi proměnlivou situaci na trhu jsme obratem zajistili ochranné pomůcky, dezinfekci a také jsme nastavili pravidla prevence nákazy. Následovalo zavedení našeho vlastního trasování, zajištění dostupnosti testování kolegů včetně regionů. Zřídili jsme interní poradenskou covid linku, výjezdní testovací týmy, zahájili online dozorované samotestování.

A podařilo se nám pomáhat i mimo Spořku. Zkušení kolegové z call centra se jako dobrovolníci zapojili při trasování, aby ulevili hygienickým stanicím. A zřídili jsme bezplatnou linkou pro naše klienty 80+, kde naši milí telefonisté pomáhali s online registrací na očkování.

"I za téhle složité a dlouhotrvající situace jsou kolegové drtivou většinou skvělí a spolupracují."

Co se v souvislosti s covidem podle tebe zaměstnanců teď nejvíce dotýká?

Pořád platí značná omezení, je povinné testování, nošení roušek, do této chvíle jsme hodně omezovali cestování a vůbec fyzickou přítomnost na pracovišti tam, kde to bylo možné.Naštěstí jsme už v zimě správně odhadli to obrovské množství testů, které budeme potřebovat, a předzásobili jsme se jako jedni z prvních neinvazivními “pidišťoury”, odběry z přední části nosu. Stejně tak pečlivě vybíráme vhodné ochranné pomůcky podle epidemiologické situace, požadavků vlády, s velkým důrazem na komfort jejich nošení. Zaměstnanci mají k dispozici jak nanoroušky, tak kvalitní respirátory ve správné velikosti. Výborně u nás funguje vlastní systém chytré karantény. Snažíme se pořád vysvětlovat, proč a jaká opatření aktuálně platí, aby tomu kolegové rozuměli a co nejsnadněji se v aktuálních pravidlech orientovali. Musím říct, že i za téhle složité a dlouhotrvající situace jsou kolegové drtivou většinou skvělí a spolupracují.

Jak vnímají celkově naši kolegové Spořku ve vztahu ke covidu?

V interním průzkumu 95 % kolegů uvedlo, že se Spořka o své zaměstnance dobře postarala. Sama vnímám jako obrovský benefit, že má Spořka “svého člověka” inhouse. Mojí motivací je zdraví Spořky a bezpečnost jejích lidí, mých kolegů. Nic jiného není tak důležité. Proto můžu například tvrdě stanovit parametry, které musí ochranné pomůcky nebo testy bezpodmínečně splňovat, a nevyhovět kdejaké nabídce. Covid nám ukázal i to, jak velký důraz klade Spořka na zdraví svých zaměstnanců a jejich rodin, a že nám nabízí naprosto konkrétní pomoc a zprostředkovává služby, které nám reálně pomáhají.

Budeme věřit, že už se co nejdříve začneme vracet do “normálu”. Co pro nás v nejbližší době chystáš?

Velkým tématem je nový campus Spořky, kde budeme mít vlastní doktory a spoustu dalších věcí pro zdraví, ale to je ještě daleko. Už letos se chystáme vylepšit poskytované zdravotní služby, co do organizace i co do rozsahu. Chceme tím podpořit obecně prevenci a také chceme, aby zaměstnanci dostali tu nejlepší péči. Často se bohužel stává, že lékaři zdaleka nevyšetří ani to, co pojišťovny běžně proplácejí. A to chceme změnit. Cílem je, aby, když už jednou za čas musíte na pracovní prohlídku k lékaři, tak ať máte zkontrolované všechno, co jde. Ať je vám prohlídka reálně užitečná.

Kdo tě trochu zná, tuší co odpovíš, ale zeptat se musíme: Co doporučuješ na úspěšné překonávání nelehkých období?

Přeci vitamín “Ú”! (smích)

Úsměv pomáhá na všechno. Pomáhá tomu, kdo ho nosí, i těm, kdo ho potkají. Odrazem se pak vrací tomu, kdo ho vyslal. Úsměv nám pomáhá zvládat těžké časy.

Je to pozitivní nákaza, kterou moc ráda pomáhám šířit!

Pokračujte dále