Jak moc se konference „vydařila“ oproti tomu, co jsi plánovala?
Samotný den předčil má očekávání a krásně se potvrdilo heslo „Připraveným štěstí přeje.“ Ve zpětné vazbě se objevují silné výroky – třeba „skutečně jsi vytvořila rozdíl“ nebo „konference byla nezapomenutelná“. A to je pro mě obrovské zadostiučinění. Nejvíc pyšná jsem ale na to, když čtu, že lidé ocenili čistý a inspirativní obsah. Přesně to jsem chtěla přinést, protože na trhu mi takový formát chyběl.
Který moment, přednáška nebo interakce s publikem podle vás nejvíce vystihly ideu, že "data se mohou stát nástrojem pro dobro"?
Je těžké vybrat jen jeden moment, protože už při sestavování programu jsem měla jasnou podmínku – každá přednáška musela být postavená na datech a mít celospolečenský přesah. A to se opravdu povedlo. Hodně silných “wow momentů” přišlo třeba u Portálu nehod, když Jan Chalas popisoval, jak se díky analýze dat podařilo na konkrétních místech reálně snížit počet dopravních nehod. Stejně silné to bylo u Nikol Pazderové a projektu Bellis, kde data pomáhají s prevencí a včasnou detekcí rakoviny prsu a tím pádem přímo zvyšují šanci na úplné vyléčení.
„Je potřeba také víc edukovat veřejnost o tom, jak data můžou přispět ke společenskému dobru.“
Popsala bys průběh konference, a co si mohli účastníci poslechnout?
Mezi řečníky vystoupili např. Pavlína Louženská s přednáškou o mezigeneračních předsudcích a proč společnosti škodí. Dále zazněla přednáška s názvem Dezinformace a volby, kde jsme se dozvěděli, kdy se rodí trend a jak odlišit relevantní zprávy od dezinformací a Karolina Fialová představila, co vše lze čerpat v rámci paliativní péče a jak velký potenciál je v ČR pro její posílení, aby lidé na samotném konci mohli odcházet v kruhu rodiny.
Účastníci se mohli vyfotit ve fotokoutku, networkovat, anebo se seznámit s aktivitami Fóra mobilních hospiců, neziskové organizace, kterou jsme v rámci akce podpořili. Dále jsme si vydražili tzv. DobroTriko (pozn. triko konference se všemi partnery akce), které si za 5.000 Kč do sbírky na mobilní hospice odnesl moderátor akce Karel “Kovy” Kovář.
Konference DobroData měla i společenský rozměr. Výtěžek měl podpořit osvětu paliativní péče. Podařilo se cíl naplnit?
Vybrali jsme kolem 700.000 Kč a já jsem více než spokojená. Téma paliativní péče a aktivity Fóra mobilních hospiců jsme rozšířili zase mezi novou skupinu lidí. Ivana Vilikusová z Fóra mobilních hospiců říká: „Data potřebujeme jako podklad pro argumentaci pro podporu vzniku nových hospiců a rozvoj kapacity stávajících a zlepšení povědomí o jejich činnosti. Sbírku využijeme pro získávání a analýzu dat o mobilních hospicích, rozvoj kapacit domácích hospiců a kampaň Dožít doma.”
„DobroData ukázala, že lidé mají chuť spojit data a technologie s něčím, co má hlubší smysl.“
Co ti tahle zkušenost přinesla osobně i profesně?
Řekla bych, že konference ještě více stmelila mou celou rodinu, protože posledního půl roku všichni konferencí žili. Víte, to není jen rezervovat místo, vybrat datum a objednat catering. Na mých bedrech ležely aktivity tipu: zviditelnění akce, registrace účastníků, hledání partnerů, vybírání témat a řečníků, je to tisíc hodin práce. Naštěstí mám kolem sebe úžasné lidi a velmi mi pomohla Markéta Černá, která stojí za celou grafikou, na den D vybrala hudbu a konferenci fotila. A také bych ráda zmínila dobrovolníky, kterým Česká spořitelna umožnila v rámci benefitu Den jinak pomoct.
Zajímá vás práce v IT?
Co vidíš jako klíčový krok pro další posun myšlenky data-for-good v Česku?
Kolem DobroDat už vzniká skvělá komunita. Hodně by pomohlo, kdyby se otevřel větší prostor pro expertní dobrovolnictví, tedy aby lidé mohli využít své datové znalosti pro smysluplné projekty. Další posun vidím ve vytváření mostů mezi světy – mezi datovými experty, neziskovkami, státní správou i komerční sférou. A v neposlední řadě si myslím, že je potřeba také víc edukovat veřejnost o tom, jak data můžou přispět ke společenskému dobru. Hodně lidí má pořád pocit, že data jsou něco technického, vzdáleného. Vidí za tím kód, kterému nerozumí. Ale když ukážeme konkrétní příklady tak se ta myšlenka stane bližší a srozumitelnější.
Plánuješ do budoucna spustit podobné akce?
DobroData ukázala, že lidé mají chuť spojit data a technologie s něčím, co má hlubší smysl. A tak si říkám, když se podaří dát dohromady lidi, kteří chtějí pomáhat, firmy, které je podpoří, a témata, která opravdu stojí za pozornost, byla by škoda to nechat u jedné akce. S trochou štěstí a podpory budou DobroData pokračovat dál. Ať už ve formě dalšího ročníku, menších tematických setkání, nebo třeba mentoringu a dlouhodobých spoluprací.
