Petr Michalík: Open Banking mění bankovnictví i každodenní život klientů

Saša: Často si ani neuvědomujeme, že naše aplikace používají tisíce lidí 

01. 07. 2025

4 minuty

Petr už více než dvě dekády posouvá hranice technologií v České spořitelně. V rozhovoru popisuje svou cestu od vývojáře až po Solution architekta, vysvětluje, jak funguje Open Banking, proč je důležitý nejen pro banky, ale i pro běžné uživatele, a přibližuje, jaké výzvy i radosti přináší práce na digitálních službách, které mění svět financí i každodenní život klientů. 

Jaká byla tvoje kariérní cesta před Spořkou a co tě přivedlo právě sem?

Před Spořitelnou jsem pracoval v malé firmě zaměřené na využití nových technologií v oblasti multimédií. Nejčastěji šlo o dotykové obrazovky pro business, prezentace a výrobní procesy. Byla to práce, kde se propojoval hardware s vývojem. Do Spořitelny mě přivedla zajímavá nabídka podílet se na spuštění tehdy nových portálů a internetového bankovnictví – Servis24, předchůdce George. Díky tomu jsem mohl uplatnit své znalosti z vývoje portálů. Nejvíc mě ale lákala možnost pracovat s technologiemi a systémy, ke kterým se v běžné technologické firmě člověk nedostane – a to se mi potvrdilo.

Jak by ses představil někomu, kdo tě nezná?

Kdybych si měl napsat něco na vizitku, aktuálně působím jako Solution architekt v roli Staff Engineera v doméně Digital Advisory – což ale asi většině lidí moc neřekne. Musím přiznat, že stručně se představit je pro mě vždycky ta nejtěžší část. Za 22 let ve Spořce jsem prošel celou řadou rolí a některým oblastem se věnuji dlouhodobě i vedle svého hlavního zaměření. Jednou z těchto dlouhodobých aktivit je například vedení pracovní skupiny ČBA pro Český Open Banking Standard. Každopádně, duší jsem vývojář, který je – vedle architektury a analýzy – nejspokojenější, když může napsat alespoň kousek kódu.

Open Banking:

Open Banking (nebo otevřené bankovnictví) umožňuje bezpečné sdílení bankovních údajů mezi bankami a ověřenými třetími stranami – například fintech aplikacemi. Klient tak může mít lepší přehled o svých financích nebo pohodlněji platit online. Vše probíhá jen s jeho výslovným souhlasem a podle přísných pravidel ochrany dat.

DevOps:

DevOps spojuje vývoj (Development) a provoz (Operations) IT systémů. Díky tomu týmy rychleji vyvíjejí, testují a nasazují nové funkce – a vše běží spolehlivěji.

Směrnice PSD2:

Evropská směrnice PSD2 otevírá bankovnictví třetím stranám. Umožňuje například bezpečné platby přes aplikace mimo vaši banku – ale vždy jen s vaším souhlasem.

Čemu přesně se tedy v bance věnuješ?

Aktuálně se věnuji aplikační architektuře nového loyalty programu České spořitelny. Protože jde o zcela nové řešení, zapojuji se kromě návrhu architektury i do vývoje a DevOps. Zároveň vedu pracovní skupinu Českého Open Banking standardu, která vznikla v roce 2016 s cílem připravit jednotný standard pro banky podle nařízení PSD2. Česká spořitelna je v tomto směru vnímána jako trendsetter, protože už tehdy nabízela Open Banking řešení externím partnerům a bylo tedy na čem stavět. Pracovní skupina je stále aktivní a standard dál rozvíjíme. Dnes patří mezi čtyři hlavní Open Banking standardy v EU a podle počtu implementací je sedmý na světě. Díky Open Bankingu jsem se také zapojil do budování Bankovní identity, kde jsem navrhoval a vyvíjel centrální služby propojující všechny banky. Byla to pro mě velká zkušenost a mám radost, že je Bankovní identita úspěšná.

Co je znamená pojem Open Banking?

Je to hodně o úhlu pohledu. Naším heslem pro partnerské firmy bylo: „Dej kus banky do své appky,“ to to podle mě dobře vystihuje. Pokud má banka službu Open Banking, umožňuje tím jiným technologickým firmám začlenit část svých dat a služeb do jejich řešení. Nejčastěji se dnes Open Banking využívá pro napojení na účetní systémy nebo pro různé typy platebních tlačítek jako alternativu k platbě kartou.

„Dej kus banky do své appky.“

Proč je to pro banky a klienty přínosné a důležité?

Pokud pomineme, že část otevření bank je dána regulací (například směrnicí PSD2), samotný přínos Open Bankingu pro banky i jejich klienty může být zásadní. Skvělým příkladem je Bankovní identita – ta už není jen klíč k financím, ale umožňuje přístup k celé řadě digitálních služeb, ať už jde o státní správu nebo komerční sféru.  Díky bankám a Open Bankingu už lidé nemusí chodit na úřady nebo podávat daňové přiznání osobně, vše zvládnou online z domova. Většina přihlášek na střední školy v ČR se dnes také podává elektronicky. Banky, které využívají principy Open Bankingu, dokážou své služby lépe integrovat do běžných životních situací klientů. Například některé leasingové společnosti už nevyžadují papírový výpis z účtu – klient ho jednoduše nasdílí přihlášením do banky přímo v aplikaci společnosti.

Lidé znají online bankovnictví jako je George – jak do toho zapadá Open Banking? Co umí navíc oproti běžnému internetovému bankovnictví?

Z pohledu služeb a funkcí není Open Banking konkurencí George. Nikdy nebude schopný pokrýt všechny služby, a především ne interakci, kterou George klientům nabízí. Open Banking je nástroj, který umožňuje vybrané služby přiblížit zákazníkům – zejména ty, které jsou jednoduché, tzv. atomické, a z hlediska interakce a podpory prodejního procesu nenáročné. Například je zbytečné nutit uživatele opustit nákupní proces a přecházet do George jen kvůli zadání platby.

Měli by se klienti něčeho bát, když v podstatě dává přístup třetí straně ke svému účtu? Jak zajišťujete bezpečnost?

V Evropě se jedná o celkem maturované řešení, takže místo obav je na místě spíše obezřetnost. Od doby pandemie, která nás více vtáhla do světa online služeb, výrazně narostl počet útoků typu phishing nebo různých manipulativních podvodů. Pro uživatele je proto důležité být pozorný a pečlivě si vše kontrolovat. Každé správné řešení Open Bankingu umožňuje zpětně ověřit, kdo a za jakým účelem měl nebo má k datům přístup. Díky evropské regulaci (PSD2) musí uživatel vždy udělit souhlas ke sdílení dat a má přehled o tom, jaká data a komu byla zpřístupněna.

„Díky bankám a Open Bankingu už lidé nemusí chodit na úřady nebo podávat daňové přiznání osobně, vše zvládnou online z domova.“

Myslíš, že by open banking časem mohl ovlivnit i jiné obory než bankovnictví (třeba zdravotnictví, státní správu nebo vzdělávání)?

Já myslím, že již ovlivňuje. Jak jsem zmiňoval, příkladem je Bankovní identita, která se kromě státní správy rozšířila i do komerčního sektoru. V Česku už neexistuje zdravotní pojišťovna, která by klientům nenabízela přihlášení k jejím službám pomocí Bankovní identity. A to je jen krůček od využití dalších funkcí Open Bankingu, jako jsou platby nebo skórování klientů. 

Zároveň je to příležitost i pro banky získat do svých řešení informace z nebankovního prostředí. Aktuálně například jednáme o tom, že by v rámci digitální úschovy, kterou mohou naši klienti využívat prostřednictvím služby Datatrezor ČS, bylo možné bezpečně ukládat i zdravotní dokumentaci. Klient by tak už nemusel nosit papírové zprávy mezi lékaři – vše by měl bezpečně uložené na jednom místě, chráněné bankovní identitou a dostupné kdykoliv potřebuje.

Co vnímáš jako největší challange při své práci?

Myslím, že to je něco, co se v čase hodně mění. Dříve pro mě bylo největší výzvou vystoupit z komfortní zóny a pustit se do věcí, které jsem si ani nedokázal představit, že bych někdy dělal. Postupem času jsem to ale začal vnímat jako příležitost. Díky tomu jsem se – ačkoliv jsem duší vývojář – dostal i do situací, jako je jednání s politiky nebo téměř úřednická práce ve skupině API odborníků při EBA.

Zajímá vás práce v IT?

Na jakých dalších konkrétních projektech v týmu momentálně pracujete?

Zmiňoval jsem doménu Digitálního poradenství, která je pro mě teď velkou výzvou a zároveň i další „srdcovkou“. Připravujeme nový věrnostní program odměn, což je pro mě zajímavé hned z několika důvodů. Nejenže stavíme úplně nové řešení, které je nedílnou součástí George, ale zároveň jde o klíčový prvek naší strategie Finančního zdraví. Přijde mi převratné, že chceme klienty odměňovat za to, že mají zdravé finance a správně využívají naše produkty. Z technologického hlediska je to velmi zajímavá služba. Protože ji stavíme doslova „na zelené louce“, můžeme využít ty nejmodernější technologie, které máme k dispozici, a to mě opravdu baví. Do řešení navíc zapojujeme i prvky Open Bankingu – odměny totiž nabízíme i od třetích stran, které se na banku napojují prostřednictvím otevřeného rozhraní.

„Duší jsem vývojář, který je – vedle architektury a analýzy – nejspokojenější, když může napsat alespoň kousek kódu.“

Odlehčená otázka na závěr 😊 – napadá tě nějaká rada od kolegy nebo šéfa, která ti utkvěla v paměti a dodnes se jí řídíš? 

Rad jsem od kolegů i nadřízených dostal za těch 22 let opravdu hodně a některými se rád řídím do dnes. Vybavuji si jednu situaci z jednání s managementem, kdy mi byla položena spíš otázka: „Proč si, Petře, vlastně nezařídíte svou vlastní firmu?“ A to je něco, čím se od té doby částečně řídím – firmu jsem sice nezaložil, ale hodně svých rozhodnutí ve Spořitelně dělám tak, jak bych je dělal i ve své firmě.

Mrkněte také na další příběhy zaměstnanců Spořky