Přes překážky ke hvěždám

Přes překážky ke hvěždám

30. listopadu 2020

5 minut

Sám osud zavál Pavlínu do stověžaté Prahy, kde před 6 lety nastoupila do Spořky. Přes analýzy v oblasti platebního styku, mraky Excelů a prostudovaných víkendů se postupně dostala až k reportingu 21. století v Data tribu, kde působí dnes. Její squad (kolegy a kolegyně), bere jako její druhou rodinu a tam kde mnozí vidí problém, oni vidí výzvu. Právě díky lidem kolem ní, se Pavla každý den těší do práce. A co je potřeba znát proto, aby se mohl člověk stát Product ownerem?

Trh práce nabízí mnoho možností. Co stálo za tím, že sis zvolila naši banku?

Pocházím z jižní Moravy, kde jsem pracovala v dceřiné společnosti Erste Group (EGSS). Vzhledem k tomu, že jsem člověk, který neustále potřebuje výzvy ve svém pracovním i soukromém životě, zcela přirozeně jsem pátrala po další štaci. Přála jsem si jít do vídeňské Erste, ale nakonec jsem moc ráda, že mě osud zavál do Prahy, matičky stověžaté. Když se nyní se svými zkušenostmi ohlédnu, můžu s klidem říct, že ti nejvíce úspěšní a šťastní lidé mají společné to, že jdou stále za svým přes mnoho odmítnutí a překážek.

Jak dlouho u nás pracuješ a na jaké pozici?

V lednu 2021 to bude šest let. Začala jsem jako procesní specialista v oblasti bezhotovostního platebního styku a přes mraky excelů a víkendů strávených studiem se postupně dostala k reportingu 21. století v datovém tribu :-).

"Myslím, že klíčové je dobře porozumět potřebám zákazníků, dát si je do souvislosti se strategií banky a dokázat prioritizovat."

Co by měly budoucí kolegyně umět a znát, aby mohly působit na obdobné pozici?

Myslím, že klíčové je dobře porozumět potřebám zákazníků, dát si je do souvislosti se strategií banky a dokázat prioritizovat. Propojovat ty správné lidi a dělat rozumné kompromisy. Tah na branku a schopnost věci dotahovat do konce z vás udělají super product ownera. Určitě je třeba se orientovat v BI problematice − být tak trochu datový analytik, tušit co se skrývá za vývojem, a umět zákazníkům vysvětlit, proč někdy ta nejrychlejší řešení přináší do budoucna nejvíce potíží. Skvělé je, když umí Product owner pracovat i s lidmi − využívat silné stránky svých kolegů a pomáhat jim v místech, kde jsou slabší. Jen tak lze podle mě dosáhnout, aby skvěle fungovali jednotlivci i celé squady.

Co máš na své práci nejraději a co vnímáš jako největší výzvu?

Nejraději mám svůj squad. Jsou jako moje rodina a já si toho moc vážím, vím, že to zdaleka není samozřejmost. Baví nás zkoušet nové věci – to, co ostatní mnohdy vnímají jako problém, my vidíme jako výzvu. A potom si také cením svých kolegů, kteří mě inspirují, motivují a učí. Díky nim se na konci každé dovolené těším do práce, což spousta lidí nedokáže pochopit. 

Největší challenge pro mě je umět jednoduše „ne-IT lidem“ vysvětlit co, proč a jak děláme. To je někdy oříšek.

"Každé ráno se snažím věnovat nějaký čas kreativnějším činnostem, ke kterým se přes den nedostanu."

Jak vypadá tvůj typický den?

Každé ráno se snažím věnovat nějaký čas kreativnějším činnostem, ke kterým se přes den nedostanu. Může to být příprava prezentace nebo podněty ke zlepšení jednoho z výstupů naší práce − dashboardu. Pokračuji stand-upem se squatem, abych věděla, jak stíháme dodat, co jsme si naplánovali, a případně mohla informovat stakeholdery o zpoždění nebo potřebě re-prioritizace. A potom je to různorodé, cca do 17 h se můj den skládá ze schůzek − se zákazníky, s koučem, tribe leadem, architekty. Setkání jsou vždy zaměřená na to, co aktuálně dodáváme, na koncepční témata nebo třeba komunikaci. Můj den končí administrativou, tedy vyřizováním pošty a plánováním schůzek.

Pokračujte dále