Můžeš nám přiblížit, co je Skoala a komu je primárně určena?
Skoala je nová digitální platforma pro výuku finanční gramotnosti. Jednoduchou, přehlednou a srozumitelnou formou poskytuje desítky kvalitních materiálů, které lze okamžitě použít při výuce. Její primární cílovou skupinou jsou tedy učitelé.
Jaká je tvá konkrétní role při vývoji platformy Skoala?
Jsem zodpovědný za dohled nad IT vývojem. Moje role je velmi podobná IT product ownerovi/managerovi, protože společně s kolegy definuji „business“ požadavky na funkce platformy a zároveň s analytiky a vývojáři diskutuji o jejich realizaci. Následně samozřejmě dohlížím na funkčnost a stabilitu celého řešení.
„Obecná zpětná vazba, která k nám zatím přichází, je až nad očekávání pozitivní – ať už od učitelů, partnerů NČS nebo přímo kolegů ze Spořky.“
Jaký příběh stojí za vznikem projektu Skoala, a jaký je její hlavní cíl?
Skoala je zhmotněním jednoho z pěti veřejných slibů, k nimž se Spořka zavázala při příležitosti svého nadcházejícího 200. výročí. Konkrétně: „Do roku 2025 zpřístupníme kvalitní finanční vzdělávání všem dětem v České republice,“ zněl slib Spořky, ke kterému se přihlásila Nadace České spořitelny. V té době již u nás existoval dobře zavedený program Abeceda peněz, který přispěl ke zlepšení výuky finanční gramotnosti na českých školách. Na jeho základech stavíme projekt Skoala. Hlavním cílem není jen naplnit slib, ale pomoci českým dětem být finančně gramotnější.
Jaká pro tebe byla největší výzva v souvislosti s jejím vývojem?
Těch výzev bylo a stále je mnoho, takže nevím, jestli si zvládnu vybrat jednu. Kdybych přece jen měl vybrat, asi bych řekl, že každodenní výzvou je nezapomínat na primární cíl projektu. Jednak proto, že toho chceme stále dělat víc a lépe, ale také proto, že jsme stále ve fázi testovací verze. „Opravdový“ kontakt se světem v plném rozsahu nás teprve čeká.
Zajímá vás práce v IT?
Jaké zajímavé funkce umožňuje Skoala používat?
Základní pilíře, na kterých Skoala stojí, jsou: jednoduchost, přehlednost a užitečnost. Těmto principům přizpůsobujeme jak obsah, tak jednotlivé funkce. Zároveň dbáme na vysokou kvalitu ve všech oblastech. Materiály jsou vytvořeny na základě kompetenčního rámce OECD. Chceme, aby výuka finanční gramotnosti byla dostupná každému a mohla být vyučována napříč předměty. Zároveň si uvědomujeme, že „škola hrou“ je pro žáky atraktivnější než pouhý výklad. Proto jsou všechny metodiky více či méně gamifikované, obsahují naučná videa k lehčím i složitějším tématům a také různé hry, scrolly, ankety a kvízy. Žáci tak zábavnou formou získají znalosti o osobních i rodinných financích, spotřebitelském a finančním prostředí.
Jaké jsou první zpětné vazby od učitelů během startu, a jak jejich zpětná vazba ovlivňuje další vylepšování?
Obecná zpětná vazba, která k nám zatím přichází, je až nad očekávání pozitivní – ať už od učitelů, partnerů NČS nebo přímo kolegů ze Spořky. Uživatelé mohou přímo ve Skoale hodnotit metodiky, což už několik učitelů udělalo. Jejich zpětnou vazbu pečlivě analyzujeme a postupně zapracováváme. 😊.
„Věříme, že v budoucnu bude Skoala známá na všech českých školách a pomůže zlepšit finanční gramotnost dětí tak, aby se měly lépe než jejich rodiče.“
Jak dohlížíte na to, aby byla platforma spolehlivá a uživatelsky přívětivá, zejména v její aktuální testovací fázi?
První prototyp vytvořený v aplikaci Figma jsme otestovali s učiteli a zapracovali jejich zpětnou vazbu. Na jaře jsme testovali funkční prototyp s 20 metodikami po celé republice, přičemž nejcennější poznatky pocházely z 50 vyučovacích hodin, kterých jsme se zúčastnili. Nyní je Skoala ve fázi friends&family testování – je veřejně dostupná, ale šíříme ji zatím bez marketingu. Platformu aktuálně využívá přes 1500 učitelů z více než 600 škol, přičemž spolupracujeme také s panelem 30 škol a dětským advisory boardem, abychom zajistili její kvalitu.
Jak plánujete škálovat platformu Skoala do další fáze, jak z hlediska uživatelů, tak funkcí?
Navzdory stovkám registrovaných škol je Skoala stále na začátku a zatím není oficiálně na trhu. V roce 2025 se zaměříme na škálování – plánujeme návštěvy škol, podpůrné akce a zapojení do oslav 200. výročí Spořky. Cílem je dostat Skoalu na 2000 škol a získat 5000 registrovaných učitelů. Věříme, že v budoucnu bude Skoala známá na všech českých školách a pomůže zlepšit finanční gramotnost dětí tak, aby se měly lépe než jejich rodiče.