Data, která mluví jasně
Platforma Skoala byla poprvé představena v beta verzi na podzim 2024. Po důkladném testování a vylepšeních na základě zpětné vazby ji vývojáři ostrým způsobem spustili v březnu 2025. Od té doby se stala součástí výuky na 1 695 základních a středních školách, což představuje 30,5 % všech škol v ČR. Více než 5 000 učitelů už platformu aktivně používá.
Vedle počtu škol a učitelů sleduje tým i další důležité metriky: například průměrný počet učitelů na školu. Proč? Protože finanční gramotnost je průřezové téma a obvykle jej na škole zajišťuje jen jeden pedagog. Cílem Skoaly je, aby aktivně zapojila alespoň tři učitele na každé škole – a tím vytvořila prostředí pro spolupráci, sdílení zkušeností a zvýšení kvality výuky.
Učitelé jsou podle míry aktivity rozděleni do čtyř kategorií – od „pouze registrovaných“ po „heavy uživatele“. Právě těch nejaktivnějších, kteří využívají většinu funkcionalit, má platforma aktuálně 170. Jejich zpětná vazba je klíčovým motorem pro další vývoj.
Co učitele nejvíce baví?
Jedna z největších výhod Skoaly je její rozmanitý obsah – více než 100 metodik a široká škála interaktivních prvků. Učitelé si mohou vybrat podle stylu výuky i věku žáků. Nejčastěji používané metodiky? Kde se berou peníze, Marketingové kejkle a Rodinný rozpočet. A mimořádně oblíbený je také Popquiz – vědomostní kvíz inspirovaný televizním soutěžním formátem, který zábavně prověří znalosti a přitáhne pozornost i těm největším odpůrcům matematiky.
Úspěch, který se měří nejen lajky
Za platformou stojí promyšlený přístup. Tým si už při vývoji nastavil tři klíčové atributy, které musela splnit každá její část: jednoduchost, srozumitelnost a nápomocnost. Měřit úspěšnost jen kliky a počtem přihlášených nestačí. Proto se na vybraných školách provádí i kompetenčně orientované testování před a po výuce. První výsledky, které ukážou skutečný dopad na úroveň finanční gramotnosti žáků, se očekávají na podzim 2025.
Důležitou roli hrají i návštěvy škol v terénu. Na jaře 2024 navštívili členové týmu 50 škol, účastnili se výuky, dělali strukturované rozhovory s učiteli i žáky a získali tak nesmírně cenné poznatky přímo z praxe.
Hledáme další nové talenty!
Když je výuka zábava
A jaká je zpětná vazba? Drtivě pozitivní. Podle výsledků testování označilo 96 % pedagogů svůj první dojem ze Skoaly jako „určitě pozitivní“ nebo „spíše pozitivní“. Učitelé oceňují přehlednost, praktičnost, a především fakt, že obsah vzniká v úzké spolupráci s učiteli. „Jsem ze Skoaly nadšená a vnímám ji jako gamechanger ve výuce,“ zaznělo od jedné z učitelek. A podobné nadšení se zaznamenalo i u žáků!
Díky interaktivním prvkům – kvízům, hrám, videím – jsou aktivně zapojeni i žáci. Platforma tak naplňuje to, co má moderní edukační nástroj umět: zaujmout, vést, bavit a vzdělávat zároveň. „Učitelé oceňují, že platforma pomáhá překonat počáteční obavy z výuky tohoto často opomíjeného tématu a nabízí komplexní řešení, které nahrazuje dřívější nahodilý způsob práce – hledání, kombinování a testování materiálů z různých zdrojů,” dodává Dagmar Biersaková z Nadace České spořitelny.
Budoucnost Skoaly
Skoala se neomezuje jen na školy. Registrovat se může každý – učitel, vedoucí zájmového kroužku, rodič nebo samouk. V roce 2025 se navíc tým více zaměří na střední školy, kde vzniká nový panel středoškolských pedagogů, kteří pomáhají ladit obsah pro starší žáky. Platforma tak pružně reaguje na potřeby různých cílových skupin a nabízí nástroje, které jsou snadno použitelné i ve výuce.
Skoala je příkladem, že digitální vzdělávání nemusí být náhražkou klasické výuky. Když se spojí technologická kvalita, UX, a důsledný didaktický design, může vzniknout něco, co reálně mění způsob, jak se učíme o penězích.