UX je o tom, dělat věci ideálně

19. listopadu 2020

5 minut

Kamila je ve Spořitelně třetím rokem. Na pozici UX designéra navrhuje, prototypuje, testuje aplikace a služby. Zkrátka vymýšlí, jak dělat věci lépe a efektivněji. Většinu času momentálně tráví na projektu bankovní identity a ve volném čase jí kromě dcery a zdokonalování japonštiny zabavuje i skládání origami.

Trh práce nabízí mnoho možností. Co stálo za tím, že sis zvolila naši banku?

Před nástupem do Spořky jsem pracovala jako UX designérka − externistka v jiné bance. Chtěla jsem mít ale větší pocit jistoty a zázemí v práci (to jsem jako externistka neměla). Zároveň jsem chtěla někde uplatnit znalosti z bankovního sektoru. Našla jsem inzerát ČS s nabídkou pozice UX designéra a na pohovoru jsem pak měla pocit, že tato profese má v ČS opravdu podporu. Oslovilo mě i to, že bylo v plánu vybudovat testovací laboratoř pro uživatelské testování přímo v budově banky. Laboratoř už nyní s kolegy plně využíváme. Obecně je znát, že spokojenost zaměstnanců je pro Spořku důležitý cíl. Vidíte to na benefitech a výhodách, ale také na podpoře vzdělávání, na dobrém vybavení pro práci. Potkala jsem tu spoustu skvělých lidí, toho si moc cením.

Jak dlouho u nás pracuješ a na jaké pozici?

Nastoupila jsem v lednu 2018, jsem tedy ve Spořce třetím rokem. Působím od začátku jako UX designérka. Co se týká konkrétních oblastí, jsem UX podpora hlavně pro týmy / squady Openbankingu, pro ATM a také servisní management.

"Myslím, že je důležité mít hlavně zapálení pro tuto profesi jako takovou a nebát se bankovního prostředí."

Co by měly budoucí kolegyně umět a znát, aby mohly působit na obdobné pozici?

Myslím, že je důležité mít hlavně zapálení pro tuto profesi jako takovou a nebát se bankovního prostředí. Být ochotná se průběžně vzdělávat, protože trendy se mění, a obzvlášť v této profesi je třeba mít přehled. Ideální je absolvovat kurzy týkající se UX, aby člověk získal důležité teoretické znalosti, a vzít v potaz i to, že profese využívá informace z různých vědních oborů. Pak je důležitá vlastní zkušenost a praxe. V začátcích se mi osvědčilo konzultovat práci se zkušenějšími kolegy.

Co máš na své práci nejraději a co vnímáš jako největší výzvu?

Nejvíce se mi na práci líbí různorodost, ať už jsou to různé činnosti v rámci UX jako profese, nebo všechny možné projekty, které vždy vyžadují individuální přístup. Největší výzva je pro mě asi udržet ideální stav věcí. Do přípravy a vývoje nového produktu nebo služby vstupují různí stakeholdeři s vlastními představami nebo požadavky a je třeba vzít v úvahu různá omezení. Je to pak o dobré komunikaci a argumentaci i zohlednění všech vstupů. Zároveň je třeba navrhnout uživatelské rozhraní tak, aby pro uživatele bylo co nejpřívětivější.

Jak vypadá tvůj typický den?

Obvykle začíná přípravou dcery do školy, pak nezbytnou kávou a potom se věnuji tomu, co mám naplánované. Obvykle něco navrhuji, prototypuji, testuji na uživatelích a komunikuji, ať už v rámci pravidelných ceremonií nebo jiných schůzek. Poslední dobou pracuji nejvíce na připravované službě využití bankovní identity, od začátku projektu jsem členem pracovní skupiny.

Pokračujte dále