Jakub: Co je to UX? Vášeň a skloubení všeho, co mám rád

Jakub Kemr: UX je pro mě vášeň a skloubení všeho, co mám rád

15. ledna 2021

7 minut

Co je to UX? Tuto otázku si Jakub Kemr klade už více než 10 roků. Tolik let zkušeností má s uživatelským testováním a s vizuálním designem. Ve Spořce pracuje od roku 2015, začínal jako Tester softwaru. Teď vede tým 20 UX designerů a o UX rád říká, že je to jeho srdcovka.

Co je to UX design?

UX je zkratka pro anglický pojem user experience. UX design řeší otázku zlepšování uživatelské zkušenosti s daným produktem.

UX designer navrhuje služby a produkty, aby byly jednoduché a hlavně použitelné pro koncového uživatele (ten, kdo bude službu nebo produkt skutečně používat). UXák se snaží navrhnout produkt tak, aby se v něm uživatel neztratil. UX designer obvykle stojí u zrodu webu nebo jiného projektu a navrhne ho tak, aby byl uživatelsky přívětivý, intuitivní a dobře vypadal.

UX odpovídá na každodenní reálné potřeby uživatelů – řešit může třeba i to, jak navrhnout láhev od kečupu, abyste mohli vypotřebovat celý její obsah.

Co všechno obvykle řeší UX designer ve spojení s webem nebo aplikací?

  • Informační strukturu webu – jaké informace a kategorie by měl web obsahovat.
  • Wireframe – řeší přesnou strukturu dané aplikace nebo jednotlivých stránek.
  • Persony – kdo bude produkt používat. Pomocí person dostanete větší přehled o tom, jak se uživatel chová.
  • Uživatelské testování – UX designer veškeré vzniklé produkty testuje s reálnými uživateli a následně napravuje nejasnosti, se kterými si uživatel nedokázal během testování poradit.
  • Design systému – sada komponent a předpisů pro aplikace, weby a další produkty. UX designer v rámci design systému definuje, jak má produkt nebo aplikace vypadat, jaké vizuální prvky (například barvy, ikony, tlačítka) má obsahovat. A jak tyto komponenty správně používat.

Příklad ze života: Určitě si vzpomenete na e-shop, na kterém jste se snažili udělat objednávku, ale nedokázali jste zaplatit vybrané zboží, protože vám nákupní košík přišel příliš složitý. V takovém případě víte, že majitel e-shopu nejspíš nespolupracoval s UX designery.

Co je na UX oboru nejvíc vzrušující, co tě vždycky nakopne?

Jednoznačně to, že neděláme zbytečnou práci a naše výsledky jdou vidět. Není nic lepšího, než když slyším od rodiny nebo od známých o nějaké aplikaci, na které jsme pracovali a kterou rádi používají.

Obecně mě ale nejvíc nakopne uživatelské testování v naší UX Laboratoři. Pokud klienti projdou prototypem aplikace bez problému a z výsledků testování vidíme, že jim aplikace přináší nějakou hodnotu, je to skvělý pocit. Když naopak klienti prototyp nechápou, v procesu se ztrácí a my zjistíme proč, je to taky skvělý pocit.

A přesně proto ty testy děláme, abychom odhalili co nejvíce možných chyb nebo nejasností ještě předtím, než to celé vyvineme a předložíme uživatelům jako hotový produkt. A i když UX děláme denně a máme spoustu zkušeností, během testování se vždycky ukáže, že uživatelé na to koukají trochu jinýma očima než my. V UX se člověk nikdy nenudí.

„Nejvíce mě motivuje skutečnost, že aplikace, na kterých pracujeme, jsou opravdu vidět. To s sebou přináší i výzvu – všechny úspěchy i neúspěchy má okolní svět neustále na očích.“

A na čem na druhou stranu vnímáš, že musíš ještě sám zapracovat?

Na pozici team leadera nepracuji dlouho, z manažerského pohledu mám bodů ke zlepšení celou řadu. Rozhodně chci zapracovat na propojení role team leadera a UX designera jako takového. Nechci být jen manažer, chci UX řemeslu dál rozumět, pracovat na něm a rozvíjet ho. Sice mi na agendu navrhování a práci s vývojovým týmem zbývá jen zhruba jeden den v týdnu – ale pořád se snažím fungovat jako klasický UX designer. Skloubit vše dohromady je občas docela výzva.

UX designer nebo bankéř? Možná hledáme právě vás!

Kromě IT jsi na vysoké škole studoval psychologii a sociologii. Jak je využíváš v UX?

Řekl bych, že právě díky tomu se ze mě nakonec nestal grafik, ale UX designer. Náš obor hodně stojí na principech sociologie i psychologie. Co přesně dělají UX designeři? Navrhují produkty a aplikace tak, aby byly co nejužitečnější pro zákazníka. To je naším hlavním úkolem.

Když trochu rozumíte behaviorální psychologii, snáze chápete i chování nebo motivaci uživatelů. Díky tomu vytvoříte celý produkt tak, aby jej uživatelé co nejlépe používali. Dále je pro nás důležitá třeba kognitivní psychologie nebo gestalt psychologie, které hrají roli z hlediska vnímání obsahu nebo informační architektury.

Všechny tyto poznatky nám pomáhají informace správně poskládat a srozumitelně je uživateli prezentovat.

Říká se, že minimální poměr toho, co tě v práci baví a nebaví, by měl být alespoň 70:30, aby člověk chodil do práce rád. Jaký je tvůj poměr? A co patří do toho, co tě nebaví?

Řekl bych, že tak 80:20. Rád spolupracuji s týmem zapálených a ambiciózních lidí, kteří chtějí věci měnit a zlepšovat. Baví mě dělat UX a posouvat ho pořád dál, dokud z něj jednou nebude samozřejmost jako je analýza, testing nebo development. Nebaví mě rutina jakéhokoliv typu nebo nechuť měnit a inovovat.

Agilní způsob práce mě naučil věci zkoušet a nebát se případného neúspěchu. Občas narážím i na odpovědi typu takhle to nejde nebo tohle se udělat musí, protože takhle se to dělalo vždycky. Ale to jsou naštěstí jen výjimky.

Baví mě pracovat s týmem zapálených a ambiciózních lidí, kteří chtějí věci měnit a zlepšovat.“

Co tě naposledy v práci nejvíc rozesmálo?

Já se směju pořád. Máme tak trochu mezinárodní tým, úplně stačí, abychom se sešli ve složení Čech, Slovák, Ukrajinka, Rus a Bosňan a začali mluvit česky nebo anglicky.

Dále mě napadá nedávný online teambuilding, na kterém jsme s UXáky kreslili obraz Syn člověka od malíře jménem René Magritta v Excelu prostřednictvím vybarvování jednotlivých buněk. Měli jsme na to 5 minut a kreslili jsme to všichni najednou, takže jsem se smál celou dobu. Ale výsledek za to stojí, dokonce uvažuju, že si ho v kanceláři vystavíme na zeď.
 

Kdyby tvá dosavadní kariéra ve Spořce byla podkladem pro scénář, jaký film by vznikl?

Bláznivá střela. Ale doufám, že jednou těch příhod bude tolik, abych mohl odpovědět Forrest Gump nebo Jára Cimrman ležící, spící.

Jakou radou se v práci řídíš? A jakou radu bys všem UX designerům dal ty sám?

Dělej, co tě baví. Sám asi neznám žádného UXáka, kterého by UX design nebavil. UX je pro mě vášeň a skloubení všeho, co mám rád, od IT přes vizuální design, až třeba po zmíněnou psychologii.

A co bych poradil ostatním designerům? Nenechte se odradit tím, že něco nejde. Snažte se místo toho hledat způsoby, jak to půjde.

Pokračujte dále